The Serpent and the Rainbow

In opdracht van een groot farmaceutisch bedrijf vertrekt antropoloog Dennis Alan naar Haiti om daar onderzoek te doen naar zombificatie. Er gaan namelijk geruchten dat er een poeder bestaat dat van mensen zombies kan maken. Vervelende bijwerking is dat het lijkt alsof de mensen dood zijn, maar dat ze pas later weer tot leven komen. Nadat ze begraven zijn wel te verstaan. Samen met dokter Marielle gaat Alan op zoek naar mensen die uit hun graf zijn gekomen en nog steeds leven. Deze zoektocht brengt ze naar een man die inderdaad beschikt over de krachten om een dergelijk poeder te maken. Een of ander gastje van de overheid is echter niet zo happig op Alan en zijn onderzoek, omdat hij denkt dat dit zijn gezag zal ondermijnen. Alan wordt dan ook meerdere keren opgepakt en gemarteld.

Qua genre-indeling zou ik The Serpent and the Rainbow eigenlijk geen horror willen noemen, maar het is hetgene dat het dichtst in de buurt komt. Van echte horror is in deze film dan ook geen sprake, hoewel er soms wel wat geestverschijningen en bloederige zaken gebeuren. Echt kunnen boeien heeft dit werk van Wes Craven me niet. Dat het een waargebeurd verhaal betreft maakt de film voor mij ook niet beter, zeker omdat ik nogal mijn twijfels trek bij bovennatuurlijke dingen als voodoo. Voor een waargebeurd verhaal vind ik de uitwerking ook te bovennatuurlijk, zeker wanneer er op het einde zielen in het rond gaan vliegen. The Serpent and the Rainbow is leuk voor de liefhebber van Haiti en zijn voodoo-cultuur en mensen die hierin geïnteresseerd zijn zullen deze film dan misschien ook meer op zijn waarde weten te schatten.

5 5 6 6 5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)