De Vierde Man

Schrijver Gerard Reve (Jeroen Krabbé) leeft half in een droomwereld. Zijn levendige fantasie maakt het voor hem af en toe moeilijk om realiteit en fantasie uit elkaar te houden. Zijn dromen proberen hem nu echter iets te vertellen. Hij ziet vreemde zaken zoals drie hangende varkenskadavers en een oude vrouw met een grote sleutel. Aanvankelijk begrijpt hij het verband niet, maar als hij na een lezing Christine Halsslag (Renée Soutendijk) ontmoet en in haar grote villa blijft slapen, worden zijn droombeelden stap voor stap duidelijker.

De vierde man is in een thriller of eerder een mystery, als dit genre op FilmBoob zou bestaan. Maar dit is wat mij betreft niet het sterke aan de film: Thrillers maken ze nou eenmaal tien keer beter in Hollywood. Het sterke zijn de personages, de Nederlandse settings en de sfeer. Zo is Gerard een zuiplap en daarnaast bisexueel. `s Morgens trilt hij van de ontwenningsverschijnselen en hij probeert via Christine een jongen te versieren waar zij mee scharrelt.  Dit levert een aantal geinige situaties op! Zijn droge manier van doen sprak me ook wel aan. Hij steelt dan ook de show, aangezien de rest maar normaaltjes acteert.

Er zitten genoeg geinige en aparte stukjes in deze film om hem boeiend te houden, dus wat mij betreft de moeite waard. Ik heb mij vermaakt bij het kijken!

6 7.5 6.5 5 6.5

- Dead Ringers (thriller / speelfilm : 7)
- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)
- Psycho (thriller / horror : 8)
- Aliens (thriller / science fiction : 8)

Hoe beoordeelt Boobers categorie thriller eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

De Vierde Man
De Vierde Man
De Vierde Man
De Vierde Man

De Vierde Man

Als ik een aantal pinten op heb wil ik nog wel eens bij een film in slaap vallen, ik ben immers ook geen 25 meer.... Dat was bij deze rolprent echter, ondanks het diep-in-de-nachtelijke tijdstip waarop ik het heb gezien, geenszins aan de orde. De vierde man wist me behoorlijk te boeien -in ieder geval aanzienlijk meer dan verwacht- door een interessante plot en setting, degelijk acteerwerk, en dan vooral van hoofdpersoon Jeroen Krabbé, en ook het camerawerk o.l.v. Jan de Bont mocht er zijn. Soms wat te veel aandacht voor detail, in de zin dat je ook wel bepaalde verbanden kunt leggen zonder nog een tweede keer een herkenbaar element op te voeren. De special effects zijn weer typisch jaren `80 Nederlands, oftewel ronduit armoedig (zie De Lift, Amsterdamned), maar daardoor ook wel wel weer geinig.

4.5 7 7 6 6.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobleyoudee:
- Perfume: The Story of a Murderer (thriller : 7)