Die xue shuang xiong (The Killer)

Ik weet niet waar het aan heeft gelegen, maar ik was absoluut niet in de stemming om deze film te kijken. Toch heb ik een poging gewaagd hem af te kijken, waarbij veel stukken aan me voorbij zijn gegaan. Ondanks het onjuiste kijkklimaat kan ik toch stellen dat ik The Killer niet zo top vind als Yahhrrrrrm. De actiestukken zijn hetgeen me het meest heeft weten te vermaken. En actie zul je krijgen in deze film. Fat schiet er lustig op los en zorgt ervoor dat er geen tegenstander meer in leven blijft. Bloed vloeit dan ook rijkelijk en de scène waarbij een gast zijn been er wordt afgeschoten behoort zeker tot een van de geinigere die ik de laatste tijd heb gezien. Tussen de actie door bruist The Killer echter niet van de activiteit. Integendeel, vaak wordt het dan behoorlijk saai, een gegeven wat ik vaker heb ervaren bij Aziatische cinema. Zal wel aan mij liggen, maar de vermaakfactor wordt hierdoor toch wel een stuk lager. Het jaren tachtig Miami Vice sfeertje Hong Kong style is wel aardig, maar ook niet fantastisch te noemen. Heel veel meer heb ik eigenlijk niet te melden over deze rolprent. Toch vermoed ik dat er meer kwaliteit in zit dan ik heb op kunnen maken uit deze kijkervaring. In de toekomst wil ik deze film, wanneer ik er meer zin in heb, nogmaals aan mijn kritische oog voorbij laten gaan. Tot die tijd moet hij het echter doen met een -wellicht onterechte- onvoldoende.

6 6 7 6 5

- The Bank Job (misdaad / actie : 7)
- The Sweeney (misdaad / actie : 6.5)
- Sin City (misdaad / actie : 6)
- Crank (actie / misdaad : 7)
- Running Scared (actie / misdaad : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

012345678910

Die xue shuang xiong (The Killer)

Die xue shuang xiong (The Killer)

Chow Yun Fat speelt hier een huurmoordenaar, die tijdens een hit per abuis het gezichtsvermogen van een nachtclub-zangeres verkloot. Hij voelt zich er nogal schuldig over en begint met haar aan te pappen. Zij kan hem immers toch niet goed zien. Eigenlijk wil hij kappen met zijn baantje, maar accepteert een laatste klus, freelance voor de Chinese maffia. Van het hiermee vergaarde geld wil hij een oogoperatie voor de zangeres bekostigen. Zijn zwanenzang gaat echter niet van een leien dakje. Zijn opdrachtgever levert hem een naaistreek, die hij ternauwernood overleeft. Tevens zit een wraakzuchtige agent hem op de hielen...

Gelukkig is John Woo´s The Killer ongeveer de film bij uitstek die het niet moet hebben van haar nogal povere verhaal. Een verhaallijn die verdacht veel wegheeft van die van A Better Tomorrow. Ook al zo´n film van Woo waarbij heldenmoed, loyaliteit en vriendschap hoog in het vaandel staan.

The Killer is vooral een uiterst gestyleerde, behoorlijk gewelddadige misdaadfilm, waarbij het geweld en de adembenemende actiescènes het werk doen. De plot steekt dan ook schril af bij de uiterst coole actiechoreografie. De talloze, met flair gefilmde, bloederige moordpartijen zijn een lust voor het oog. Voormalig soap-acteur Chow Yun Fat is op zijn best als de aimabele, maar coole huurmoordenaar. Deze film is naar mijn mening verplichte kost. "The best Hong Kong film ever" zegt de quote op de hoes. Naar alle waarschijnlijkheid klopt dat ook. Een betere ben ik althans vooralsnog nog niet tegengekomen.

8 6 9 6 8

- Los violadores (misdaad / actie : 7)
- The Warriors (misdaad / actie : 6.5)