The Bank Job

Londen, jaren zeventig. Sjaggeraar Terry Leather krijgt via een vriendin een opdracht aangeboden. Hij moet inbreken in een bank, waarbij de volledige buit voor hem en zijn team is. Zij gaat mee, maar heeft slechts interesse in een enkele kluis, namelijk degene waarin een crimineel een aantal belastende foto's van het koningshuis heeft opgeborgen. De kraak slaagt, maar al snel weet de gehele stad wat er gaande is. Zo ongeveer iedereen blijkt belangrijke documenten in de luis te hebben liggen. Er onstaat een jacht op Terry en zijn team, waarbij zo ongeveer iedereen tegen iedereen strijdt.

Toegegeven, origineel is het allemaal niet. Bankroven hebben we natuurlijk al in tig verschillende films gezien. Omdat het echter een intrigerend thema is, blijven filmd over dit onderwerp natuurlijk aantrekkelijk. The Bank Job scoort vooral op sfeer en acteerwerk. De jaren zeventig vibe komt goed over, zonder de clichés van het tijdperk naar voren te schuiven.

Verhaaltechnisch is The Bank Job in twee helften te delen. De eerste helft draait om de voorbereidingen van de bankoverval en de kraak zelf, terwijl deel twee de afwikkeling hiervan betreft. Beide delen zijn interessant, waarbij vooral in deel twee opvalt dat deze film behoorlijk sterk in elkaar zit. Deze misdaadprent is sowieso een van de betere die ik de laatste tien jaar heb gezien. Waarvoor complimenten, want de lat is in het verleden hoog gelegd in dit genre.

The Bank Job is overigens gebaseerd op een waargebeurde bankoverval in Londen in 1971, genaamd de Baker Street Robbery.

6 7 8 5 7

- The Sweeney (misdaad / actie : 6.5)