Gattaca

In de nabije toekomst is het mogelijk van tevoren de genen van je kind te bepalen, waardoor je zeker weet dat je een topkind krijgt. Deze kinderen hebben alle kans op een succesvolle carrière, mede doordat zij altijd worden aangenomen. Door een bloedtest kan men automatisch zien of iemand een gen-kind is of niet. De andere manier om een kind te krijgen is de normale liefdes-manier, maar dan is je kind gedoemd schoonmaker te worden. Vincent is zo`n kind wat uit liefde (lees: ongelukje) geboren is. Zijn broertje is wel perfect en heeft een topleven, maar Vincent is schoonmaker. Toch droomt hij er elke dag van met een raket van het bedrijf Gattaca de ruimte in te gaan. Om dit te bereiken zet hij een plan in werking waarmee hij iemand anders` identiteit overneemt. Vincent heet vanaf dan Jerome en kan een baantje krijgen bij Gattaca. Wanneer er een moord wordt gepleegd binnen het bedrijf gaan de verdenkingen al snel richting Jerome. Hij zal er vanaf dan alles op moeten zetten om niet zijn ware identiteit te verhullen. Samen met Irene en Eugene probeert hij de wet te snel af te zijn.

Hoewel het verhaal van Gattaca nog best interessant mag klinken, is de uitwerking dat allerminst. Voordat die moord een keer gepleegd wordt is de helft van de film al voorbij en is er eigenlijk geen flikker gebeurd. Het jammere is dat na die moord de film op hetzelfde trage, saaie tempo door blijft baggeren. Nooit is er ook maar sprake van enige spanning of iets dergelijks. Gattaca is doorspekt met saaie liefdesproblemen, twijfels over het leven en meer van dat gejank. Er gebeurt gewoon helemaal niets in deze film dat het predikaat voldoende mag dragen. Het is dat het acteerwerk nog redelijk is, anders was er echt helemaal niets over gebleven. Ik snap niet dat deze film op IMDB een 7.6 kan halen. Die mensen hebben daar absoluut de ballen verstand van wat een goede film is.

6 6 5 5 4

- Close Encounters of the Third Kind (science fiction / drama : 7)
- Chronicle (science fiction / drama : 6.5)