Ex Machina

De nerdy Nathan is werkzaam bij een groot IT-bedrijf en wordt op een dag geselecteerd voor een speciaal uitje in het buitenverblijf van zijn baas Caleb. In een prachtige villa in de bebosde bergen krijgt hij de opdracht om te achterhalen of de door Caleb ontwikkelde robot Ava over Artificial Intelligence beschikt, de zogenaamde Turingtest. Ava is zover ontwikkeld dat ze er uit ziet als een mens en zich ook zo gedraagt. Ze toont zelfs gevoelens van affectie voor Nathan. Als ze hem tijdens een stroomuitval vertelt dat Caleb een grote leugenaar is, realiseert Nathan zich dat hij zijn baas niet kan vertrouwen.

Ex Machina mag gerust een intelligente of filosofische science fiction film genoemd worden. Slechts tegen het einde vindt er een klein beetje actie plaats, maar tot die tijd is het vooral de interactie tussen de drie hoofdrolspelers die voorop staat. Dat is een interessant samenspel met alleraardigst acteerwerk van de relatief onbekende cast. Er wordt bovendien een onderhuidse spanning opgebouwd dit tot het einde blijft boeien. Dat heeft te maken met die laatste volzin uit de samenvatting uit de eerste alinea. Maar hoe minder je er vooraf over weet des te beter het is.

De kracht van deze film zit hem dus in de ontdekkingstocht van Nathan en Ava en de (al dan niet) dubieuze rol van Caleb daarin. Dit wordt versterkt door de steriele omgeving van de villa, maar ook door de prachtige beelden van de natuur eromheen. Sowieso is het camerawerk van grote klasse. Helaas gaat deze film op het einde naar mijn smaak toch een klein beetje verkeerd. De langzame, lege beelden met dissonante, vervormde geluiden hadden van mij niet gehoeven en geven Ex Machina een onnodig arthouse-gevoel mee. Buiten dat een puike film.

Besproken versie

Distributeur: Universal Pictures Benelux
Medium: Blu-Ray (tevens verkrijgbaar op DVD)