Alex Cross

Alex Cross is de derde speelfilm rond dit door de schrijver James Patterson geschapen personage. In de eerdere films, Kiss the Girls en Along Came a Spider, werd Cross gespeeld door Morgan Freeman. Nadat Freeman had afgehaakt, werd Idris Elba aangezocht voor de rol, maar die bedankte voor de eer. Uiteindelijk viel de keuze op Tyler Perry, een acteur die vooral bekend is van rollen in komische TV-programma's. Perry speelt de rol ingetogen, maar erg succesvol werd zijn optreden niet: hij werd genomineerd voor een Razzie voor de slechtste hoofdrol van het jaar.

In Detroit is een seriemoordenaar actief. Natuurlijk is er slechts één man in staat om hem op te sporen: Alex Cross! Samen met zijn team begint Cross aan het onderzoek, maar de maniak is hen steeds een stap voor en uiteindelijk begint hij de teamleden te treiteren door via een kat-en-muis-spelletje hun familieleden in de zaak te betrekken. Als Cross' zwangere vrouw door de moordenaar wordt geviseerd, gaat Cross door het lint ... wie wordt de kat, wie wordt de muis?

De romans van James Patterson zijn doorgaans vrij oppervlakkig, het draait om spanning en actie en aan het slot is er vaak een zeer verrassende plotwending. Er is gesleuteld aan het personage van Cross: in de romans is hij vooral een psycholoog die de politie bij de jacht op maniakale moordenaars van raad voorziet, hier wordt hij meer gepresenteerd als actieheld. Verder voldoet deze verfilming aan de verwachtingen: het verhaal is standaard maar het tempo is hoog en aan het slot wordt een konijn uit de hoge hoed getoverd dat veel kijkers met de ogen zal doen knipperen. De actie is door Rob Cohen (bekend van The Fast and the Furious en XXX) op bekwame, zij het vrij stereotype wijze in beeld gebracht. Perry is natuurlijk geen Morgan Freeman en ook geen Idris Alba: het publiek moest niets van hem hebben in deze rol en een gepland vervolg werd daardoor afgeblazen.

7 5 6 4 5.5

- De Zaak Alzheimer (thriller / actie : 7)
- Dossier K. (thriller / actie : 7)