Law Abiding Citizen

Law Abiding Citizen valt met de deur in huis. Letterlijk. Als de gelukkig getrouwde ingenieur Clyde Shelton de deur opent, wordt hij neergeknuppeld en door twee bandieten gedwongen om toe te kijken hoe zijn gezinnetje wordt afgeslacht. Ook goedemorgen.

Er volgt nog meer tegenslag: het openbaar ministerie verknoeit de zaak en de rechter wil Sheltons verklaring niet aanvaarden, omdat hij tijdens de overval het bewustzijn verloor. Aanklager Nick Rice is bovendien meer geïnteresseerd in aantrekkelijke dealtjes dan in gerechtigheid, waardoor slechts één van de twee overvallers ter dood wordt veroordeeld, en de ander (nota bene de ergste van de twee) er met een lichte straf vanaf komt.

Dan springen we tien jaar vooruit in de tijd. Nick Rice heeft nu zelf een gezin en is één van de aanwezigen bij de executie van de veroordeelde dader. Bij die executie gaat is vreselijk mis. In plaats van pijnloos, verloopt de executie zo pijnlijk mogelijk. De volgende dag wordt de andere dader op gruwelijke wijze om het leven gebracht, en de video van deze executie wordt afgeleverd p het huisadres van Nick Rice. De verdenking valt onmiddellijk op Clyde Shelton, en hij laat zich gewillig arresteren. Einde verhaal? Nee, niet meer dan het begin. Clyde Shelton wil wraak, en niet alleen op de twee bandieten die zijn gezin afslachtten, maar op het systeem.

Law Abiding Citizen

Law Abiding Citizen is een hoogst originele variant op het vigilante thema, dat de laatste jaren - waarschijnlijk door de verrechtsing van de samenleving - bezig is aan een ware comeback . Liam Neeson, Sean Bean, Kevin Bacon, zelfs Jodie Foster: we hebben ze allemaal in de weer gezien als burgers die het recht in eigen hand nemen, omdat ze door het gerecht in de steek gelaten worden. En nu is er dus Gerald Butler, die ook optreedt als producent van de film.

Butler is een wat vreemde acteur: hij heeft het uiterlijk van een bouwvakker, en toch kan hij ook uit de voeten in lichtere en meer dramatische rollen. Oorspronkelijk zou hij de gladde aanklager spelen, maar op het laatste moment koos hij voor de rol van wrekende gerechtigheid. Butler is erg goed en zijn film valt op door een ingenieus scenario, dat de kijker voortdurend op het verkeerde been zet. Jamie Fox is ook geknipt voor de rol van keurig in het pak zittende aanklager (je zou die gladjanus zo een schop willen verkopen). Wat je niet moet doen, is na afloop gaan zitten nadenken over alle plotwendingen, want het script bevat gaten waar Hannibal met zijn olifanten doorheen zou kunnen wandelen. Je moet ook de nodige reactionaire praat over het gerecht en de advocatuur kunnen verdragen (volgens mij heeft Wilders meegeschreven aan het scenario).

Law Abiding Citizen is snel, spannend en uiterst gewelddadig. Geloofwaardig is het allemaal niet, fijnzinnig ook niet, maar wie daar niet om maalt, heeft aan deze thriller een heerlijk reactionaire kluif.

7 7 6.5 7.5 7

- De Zaak Alzheimer (thriller / actie : 7)
- Dossier K. (thriller / actie : 7)