A Dandy in Aspic

Dit was de laatste film van de befaamde regisseur Anthony Mann. Hij overleed tijdens de productie en de regie werd overgenomen door hoofdrolspeler Laurence Harvey. Het is een spionagethriller die zich afspeelt ten tijde van de Koude Oorlog. Er zijn geen grote actietaferelen in de lijn van de Bondfilms; de sfeer staat dichter bij die van de romans van iemand als John Le Carré. De spaarzame actiescènes zijn kort (maar wel vrij hevig).

A Dandy in Aspic

A Dandy in Aspic heeft als bijzonderheid dat de hoofdpersoon een antiheld is, een dubbelspion die tijdens de Koude Oorlog voor de 'verkeerde kant' werkt: Hij is een Rus genaamd Krasnevin, die zich onder het pseudoniem Eberlin heeft genesteld binnen de Britse geheime dienst. In de loop der jaren is hij zijn enthousiasme kwijtgeraakt en nu heeft hij heimwee naar de steppe, maar de Russen willen hun pion niet opgeven en verhinderen zijn terugkeer. De Britse geheime dienst vraagt hem om in Berlijn een dubbelspion op te sporen, die in de afgelopen maanden enkele Britse agenten heeft geliquideerd. Eberlin/Krasnevin accepteert de opdracht, maar ontdekt vervolgens dat hij jacht maakt op zijn eigen schaduw ...

De critici waren zeer negatief over de film en de paparazzi hadden voornamelijk belangstelling voor Mia Farrow, die een bijrolletje heeft als Eberlins minnares: haar huwelijk (in het echte leven) met Frank Sinatra liep op de klippen en er gingen geruchten dat ze een verhouding had met Harvey (die zelf enkele maanden geleden in het huwelijksbootje was gestapt).

Het verhaal van de man die wordt geacht om jacht te maken op zijn alter ego is intrigerend, maar er zijn teveel ongeïnspireerde scènes en het slot is weliswaar verrassend, maar ook nogal ongeloofwaardig. Toch is de film stukken beter (of minder slecht) dan de negatieve kritieken doen vermoeden. Harvey was wellicht een matige regisseur, maar zijn vertolking van de geplaagde spion is geloofwaardig en Tom Courtenay is erg goed als zijn tegenspeler, een lichtjes gestoorde figuur die - in tegenstelling tot Eberlin - geheel opgaat in het spionagewerk.

6.5 7 6 6.5 6.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)