Poltergeist

Poltergeist werd geschreven en geproduceerd door Steven Spielberg. Door een clausule in zijn contract met Universal kon hij de film niet zelf regisseren (hij diende zich volledig te wijden aan ET, dat in post-productie was). Om die reden werd Tobe Hooper (The Chainsaw Massacre) aangesteld als zijn vervanger, maar velen denken dat Spielberg een groot aandeel had in de regie.

Poltergeist

De familie Freeling (vader, moeder, drie kinderen) betrekken hun droomhuis in een splinternieuwe wijk ergens in Californië. Het leven lijkt zorgeloos maar er doen zich rare verschijnselen voor: objecten komen uit zichzelf in beweging, de wijk lijkt voortdurend te worden getroffen door stormen en de jongste dochter vertelt verhaaltjes over geheimzinnige wezens die ’s nachts via het TV-scherm het huis binnendringen:

“Ze zijn hier.”

En dan wordt het huis aangevallen en de jongste dochter ontvoerd. Volgens een geraadpleegde parapsychologe is er een poltergeist (klopgeest) aan het werk. Zij stelt voor om een spiritueel medium te vragen om de dochter terug te halen en het huis ‘op te schonen’ ...

Ik weet natuurlijk niet wie wat precies heeft gedaan, maar de film ademt veel sterker de sfeer van Spielberg dan die van Hooper. Poltergeist lijkt op een Close Encounters of E.T. in horrorverpakking, oftewel: een kinderfilm voor grote mensen. De horror is redelijk mild, zeker naar tegenwoordige maatstaven, maar de sfeertekening is geweldig en er is op zijn minst één scene (die met de clown) die de rillingen over je rug zullen jagen. Onlangs werd een remake uitgebracht, maar die werd slecht ontvangen. Hou het dus maar bij het origineel. Poltergeist is vermakelijke horror met een licht komisch en erotisch randje: Jobeth Williams heeft er nooit verleidelijker uitgezien.

Opmerkelijk detail: volgens bijgelovige fans rustte er niet alleen een vloek op het huis maar ook op de film: beide actrices die voor de dochters spelen, Heather O’Rourke en Dominique Dunne stierven op jonge leeftijd een onnatuurlijke dood. O’Rourke overleed op 12-jarige leeftijd aan de ziekte van Crohn, de 21-jarige Dunne (die de tienerdochter speelt) werd vlak na het voltooien van Poltergeist gewurgd door haar vriend.

7 7.5 8 5 7

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)