Starship Troopers

Een aantal honderd jaar in de toekomst heeft de mens de kunst van het ruimtereizen volledig onder de knie. Vele jongeren worden opgeleid om in het leger van de aarde opgeleid te worden. Zo ook de hoofdrolspelers van deze film, die allen een ander pad binnen de krijgsmacht kiezen, maar zweren altijd elkaars vrienden te blijven. Wanneer een buitenaards ras van insectoïden afkomstig van de planeet Klendathu de aarde bedreigd worden zij er ieder voor zich op uitgestuurd om de mensheid te redden.

Starship Troopers is gebaseerd op een ongerelateerd script genaamd Bug Hunt at Outpost Nine en heeft vervolgens de naam geleend van een roman uit 1959. Regisseur Paul Verhoeven vond het script helemaal niets en heeft er vervolgens zijn eigen plan mee getrokken, waarbij kleine elementen (zoals namen) uit het boek zijn toegevoegd.

Bij verschijnen kreeg deze film veel commentaar als ware het een fascistische productie. Dergelijke opmerkingen zijn alleen serieus te nemen als je het inlevingsvermogen van een kakkerlak hebt, want alle fascisme wordt met een zeer grote dosis satire gebracht. Mijns inziens is de wijze waarop het soldatenleven wordt verheerlijkt, met schitterende verwijzingen naar WO2 propaganda films, een van de sterkste punten van Starship Troopers. Dat zijn namelijk de momenten waarop de komische kanten naar boven komen. Als je hier niet doorheen kunt kijken is dit inderdaad een bloedserieuze prent, maar dan heb je de bedoelingen van Verhoeven dus duidelijk niet begrepen.

Starship Troopers is een bovenvermakelijke scifi, maar weet toch de hoofdprijs niet te pakken, ondanks de uitstekende special effects. Ik stoorde me vooral aan het matige acteerwerk dat bol staat van de overacting. Vooral hoofdrolspeler Casper Van Dien maakt zich hier de volle speelduur schuldig aan. De arachnoïde tegenstanders van de soldaten zijn bovendien te eensoortig om zoveel gevechten spannend te houden. De verveling slaat dan ook regelmatig toe bij de zoveelste kogelregen die de poten en voelsprieten van de beesten kapot blaast. Uiteindelijk is Starship Troopers echter vermaak van de bovenste plank. Verhoeven laat hier wederom zien uitstekend met het genre uit de voeten te kunnen.

8 5 7 7 7.5

- District 9 (science fiction / actie : 8)
- The Matrix (science fiction / actie : 7.5)