Elysium

De aarde, tweehonderd jaar in de toekomst. Onze planeet is enorm overbevolkt en heeft vele natuur- en milieurampen meegemaakt. De allerrijksten wonen in ruimtestation Elysium dat om de aarde zweeft, neerkijkend op het plebs dat alle rotwerk mag uitvoeren. Max is een van deze arme sloebers. Door een ongeluk op zijn werk raakt hij besmet met radioactieve straling. Zijn enige kans op overleven is een reis naar Elysium, waar medische hulp te vinden is.

Om een illegaal ticket naar Elysium te krijgen moet hij echter eerst een missie uitvoeren. Hiervoor ontvoert hij een rijke bewoner en steelt de data in diens hoofd. Deze data blijkt echter dusdanig gevoelig dat er een klopjacht op zijn leven wordt georganiseerd. De minister van defensie van Elysium is namelijk betrokken bij een plot om de president af te zetten. Max' hersens zijn voor iedereen de sleutel tot de toekomst.

Elysium is de tweede film van Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp die eerder hoge ogen gooide met de verrassende scifi District 9 (2009). Qua sfeer komt zijn tweede film hier aardig bij in de buurt. De verrotte aarde vertoont overeenkomsten met de achterbuurten van Johannesburg. De inzet van het verhaal van de films is daarentegen toch wezenlijk anders. Waar hij in zijn eerste film nog een boodschap verkondigde (o.a. over de apartheid) kiest hij er hier duidelijker voor gewoon een actie-epos neer te willen zetten.

Dat lukt hem overigens zeer aardig. Vooral in de openingsminuten wordt duidelijk hoe de wereld er aan toe is, met grafisch mooie beelden. Richting de ruimte verliezen de beelden aan kracht en wordt duidelijker dat er veel op de computer is gemaakt.

Matt Damon speelt een prima rol, maar is niet de juiste acteur voor deze rol. Hij is niet rauw genoeg en zijn kenmerkende kop past niet bij het karakter dat je verwacht. Veel storender is echter het acteerwerk van Jodie Foster, die een volstrekt ongeloofwaardige minister neerzet en hiermee een van de slechtste rollen uit haar carrière mag optekenen. Geinig overigens dat de hoofdrolspeler uit District 9 (Sharlto Copley) hier volstrekt onherkenbaar een van de coolste karakters van de film neerzet als premiejager Kruger.

Samenvattend is er weinig mis met Elysium, maar laat deze film te veel steken vallen om echt memorabel te zijn. Ik had het volstrekt voorspelbare doch ongeloofwaardige einde van de film nog niet genoemd. Die laatste vijftien minuten zijn echter de doodsteek van deze prent, waardoor ik qua cijfer niet hoger uit kan komen.

7 6 7 5 6.5

- District 9 (science fiction / actie : 8)
- The Matrix (science fiction / actie : 7.5)