The Silencers

Het personage Helm was een verzinsel van de pulpschrijver Donald Hamilton. In de boeken was Helm een medewerker van de geheime dienst, belast met het liquideren van vijandelijke spionnen. Ook op het witte doek zou Helm een harde jongen worden, maar regisseur Karlsson en hoofdrolspeler Dean Martin gooiden het roer om en maakten er een parodie van. Daardoor liep de film vertraging op en kwam één maand later in de bioscoop dan die andere parodie, Our Man Flint met James Coburn.

Aan het begin van The Silencers leidt Helm een luxueus leventje in zijn hypermoderne villa, maar zijn minnaresTina komt melden dat de dienst hem dringend nodig heeft: een schurk genaamd Big O dreigt een nucleaire oorlog te ontketenen door een kernkop te droppen op een Amerikaans onderzoekscentrum in New Mexico. Helm heeft eigenlijk geen zin in een gevaarlijk avontuur, maar dan wordt er een aanslag op zijn leven gepleegd. Dat pikt iemand als Matt Helm niet ...

Dean Martin liep tegen de vijftig tijdens de opnames en was nog in goede gezondheid, maar het zou lastig zijn geweest om hem te accepteren als meedogenloze killer en karate-expert. De rol van rokkenjagende vrijbuiter en levensgenieter was hem echter op het lijf geschreven. Dahlia Lahvi (als de jaloerse Tina) is charmant maar de meeste aandacht gaat uit naar Stella Stevens als Miss Hendrickx, een spionne die zo onhandig is dat ze een groter gevaar vormt voor vrienden dan voor vijanden (“Ma’m, if you were an Indian, Custer would still be alive!”); de scène waarin ze tekeer gaat met een machinegeweer is een giller.

Helm is Bond met een héél vette knipoog. Het verhaal stelt (uiteraard) niet veel voor, maar als het saai dreigt te worden, verschijnt er wel een luchtig geklede dame voor een dansje of zingt Dino een liedje. Pret verzekerd. The Silencers deed het voortreffelijk aan de box-office (zelfs nog iets beter dan het eveneens succesvolle Our Man Flint) en er volgden nog drie films rond het personage Matt Helm.

5 7 7 6 6.5

- Manhattan Murder Mystery (humor / thriller : 7)
- The Guard (humor / thriller : 7)