Divergent

Het verhaal van Divergent is gesitueerd in een toekomstig Chicago, enkele tientallen jaar na de catastrofe die bijna het einde van de wereld inluidde. Divergent behoort dus tot het genre van de dystopie, en omdat de hoofdrol is weggelegd voor een jongedame, liggen vergelijkingen voor de hand met The Hunger Games. Ook de maatschappijen die in beide films worden geschilderd, lijken op elkaar.

Divergent

Het Chicago van de toekomst is opgedeeld in vijf facties genaamd Abnegation, Dauntless, Erudite, Amity en Candor. Op 16-jarige leeftijd maken de inwoners een keuze waar ze de rest van hun leven willen doorbrengen. Een test wijst uit voor welke factie ze het meest geschikt zijn, maar de uitslag is niet bindend. De meesten van hen kiezen voor de factie waarin ze zijn groot gebracht, maar er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld Beatrice: ze is geboren in Abnegation (de regerende factie), maar kiest voor Dauntless, de factie van de waaghalzen. Ook op een ander punt is ze een uitzondering: het resultaat van de test was dubbelzinnig, ze vertoont kenmerken van diverse facties: ze is divergent.

Divergent is niet slecht, maar mist wat tempo: er wordt erg lang stil gestaan bij de proeven die de nieuwe leden van Dauntless moeten ondergaan, waardoor het echte verhaal op zich laat wachten. Uiteindelijk blijkt dat de slimmeriken van Erudite de macht willen over nemen met behulp van de krachtpatsers van Dauntless: ze beschikken over een serum waarmee ze de krachtpatsers kunnen manipuleren. Alleen: het serum werkt niet bij divergenten: Beatrice (Tris voor vrienden) zal dus toneel moeten spelen om problemen te voorkomen.

Shailene Wooley (Tris) is geen Jennifer Lawrence (de actrice uit The Hunger Games) en ze is ook geen 16, maar 23. Ze is echter één en al ogen, haren en rondingen, kortom: een lust voor het oog, en er bestaat ook enige chemie tussen haar en Theo James, haar tegenspeler. Er zijn mooie bijrollen voor Kate Winslet (als het krengerige hoofd van Erudite) en Maggie Q. De plot klinkt donker, maar al bij al is dit een vrij geruststellende film: mensen worden gemanipuleerd via een serum, niet door ze te hersenspoelen met religieuze of andere waanideeën, en onze heldin kan niet worden gemanipuleerd. Aan het slot van de reeks zal ze de wereld voor de ondergang hebben behoed. Zeker weten.

7 7 7 5 6.5

- Stand by Me (avontuur / drama : 7.5)
- The Poseidon Adventure (avontuur : 7)