Scanners

Scanners is een film van David Cronenberg, de Canadese regisseur die grossiert in bizarre onderwerpen en dolzinnige (en niet altijd even smaakvolle) visuele effecten. Het is een echte Cronenberg: de film maakte geschiedenis dankzij een onvervalst stukje grand guignol in de vorm van een exploderend hoofd

Scanners zijn ogenschijnlijk normale mensen, maar ze beschikken over de gave om anderen te ‘scannen’: dit doen ze door hun eigen zenuwstelsel te verbinden met dat van de ander. Helemaal ongevaarlijk is dit scannen niet: het kan leiden tot bloedneuzen, hevige hoofdpijnen en nog veel meer. Tijdens een congres over scanners vindt een ernstig ongeluk plaats als bij een demonstratie het hoofd van een scanning blootgestelde persoon ontploft.

Verantwoordelijk voor het ongeval is ene Revoc, een scanner die uit het speciale programma is ontsnapt, dat het chemische bedrijf ConSec voor scanners heeft opgezet. Om hem op te sporen, besluit de medicus Dr. Ruth om een ‘goede’ scanner in te zetten, een jongeman genaamd Vale. Tijdens de zoektocht maakt Vale kennis met Kim, een knappe scanner die hem vertelt dat scanners een bedreigde mensensoort zijn en door premiejagers worden opgejaagd. Revoc wil een opstand uitlokken en ook Vale zal moeten kiezen tussen Scanners en mensen ...

Scanners kampt een beetje met het probleem dat de beroemde scene met het ontploffende hoofd vrij vroeg in de film zit. Geen van de visuele hoogstandjes die nog volgen, weet het schokeffect van die iconische scène te evenaren, ook de tamelijk groteske finale niet. Daardoor valt op dat het verhaal (goede scanner versus kwade scanner) eigenlijk niet zo veel voorstelt. Stephen Lack is miscast als de goede scanner (hij was geen acteur maar een kunstschilder die werd gekozen vanwege zijn uiterlijk) maar Michael Ironside is angstaanjagend goed als de booswicht. En alleen al om die ene scène moet je de film natuurlijk een keer gezien hebben.

Noot:

* Er werden diverse vervolgfilms gedraaid, maar bij geen daarvan was Cronenberg betrokken.

8 6.5 7 6 6.5