Kon Tiki

Een filmversie van de tocht die de Noorse antropoloog en avonturier Thor Heyerdahl maakte, in 1947, met het vlot de Kon-Tiki. Het vlot was gemaakt van balsahout, en Heyerdahl stak er (een deel van) de Stille Oceaan mee over, om te bewijzen dat de inwoners van Zuid-Amerika 1500 jaar eerder dezelfde tocht hadden kunnen uitvoeren, om zich te vestigen op de eilanden groep Polynesië.

De film begint met een paar flashbacks van Heyerdahl over eerdere bezoeken aan Polynesië. Hij ontdekt er vruchten en gewassen die oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komen en in verhalen van de plaatselijke bewoners wordt melding gemaakt van voorvaderen die van ver kwamen, tot voorbij de plaats waar de zon het water raakt. Heyerdahl komt tot de conclusie dat de theorieën over de herkomst van de Polynesiërs (Azië) niet kloppen, maar zijn idee wordt weggelachen: de afstand tussen Zuid-Amerika en Polynesië was veel te groot om te worden overbrugd met primitieve boten uit balsahout.

De koppige Noor Thor besluit het tegendeel te bewijzen. Op 28 april 1947 vertrekt hij met vijf vrienden vanuit Peru voor zijn tocht naar Polynesië. Het vlot is onder zijn leiding vervaardigd naar het voorbeeld van de boten van de Inca's, en er is geen gebruik gemaakt van moderne middelen of grondstoffen. Na 101 dagen landt het gezelschap op één van de Polynesische eilanden.

Heyerdahl's tocht geldt als één van de grootste huzarenstukjes uit de geschiedenis van de mensheid, en lijkt perfecte stof op te leveren voor een adembenemende avonturenfilm. Er was echter één probleem: de tocht verliep zonder al te grote tegenslagen, niemand verdronk (hoewel sommigen - waaronder Heyerdahl zelf! - niet konden zwemmen) en niemand werd verslonden door haaien of andere zeemonsters. Alle crisissituaties monden daarom uit in een anticlimax. Ook de personages blijven vaag, zelfs Thor Heyerdahl (die toch een boeiende persoonlijkheid moet zijn geweest) blijft een wat schimmige figuur.

Dat wil niet zeggen dat Kon-Tiki niet de moeite waard is. De vergezichten zijn overweldigend - een klein vlot op een immense oceaan vormt een prachtig plaatje - en er zijn genoeg stormen, walvissen en haaien om de boel draaiende te houden. Het is echter niet de grote film geworden waar sommigen op hadden gerekend. De film is ook minder geschikt voor de huiskamer: dit soort materiaal schreeuwt om het grote en brede doek van de bioscoop.

7.5 6 7 6.5 7

- Stand by Me (avontuur / drama : 7.5)
- The Poseidon Adventure (avontuur : 7)