Hannibal Rising

Na de roman Hannibal (1999, verfilmd in 2001) liet auteur Thomas Harris weten dat hij genoeg had van Dr. Hannibal Lecter, maar in 2006 presenteerde hij toch een nieuw boek, Hannibal Rising, waarin de jeugd van inmiddels legendarische Hannibal werd beschreven. Oftewel: hoe Hannibal een kannibaal werd. Het jaar daarop werd het boek verfilmd en Harris schreef zelf het script. Hij had er dus duidelijk weer zin in.

Het begin van de film is gesitueerd in Litouwen, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Litouwse milities die met de Duitsers hebben gecollaboreerd, worden door hun bondgenoten in de steek gelaten en richten uit frustratie een slachting aan onder de plaatselijke bevolking. Ook de familie Lecter valt ten prooi aan de moordende benden. De jonge Hannibal verliest zijn beide ouders tijdens een bombardement en moet toezien hoe zijn zusje Misha wordt opgegeten door de leden van een militie onder leiding van de sadistische Vladis Grutas. Na de oorlog vlucht Hannibal naar het buitenland, getekend voor het leven.

In Frankrijk wordt hij opgevangen door een tante van Japanse afkomst, Lady Murasaki. Ze is nog jong en erg aantrekkelijk, en Hannibal wordt verliefd op haar (ze wordt overigens gespeeld door de Chinese actrice Gong Li, die er absoluut niet Japans uitziet). Bij toeval ontdekt hij dat de voormalige leden van de militie zich ook in Frankrijk hebben gevestigd, en vanaf dat ogenblik leeft Hannibal slechts voor één ding: wraak. Hij besluit de leden op te sporen en één voor één uit de weg te ruimen.

De verwachtingen voor Hannibal Rising waren hooggespannen, vooral omdat Thomas Harris zijn medewerking verleende. De film is niet zo slecht als hier en daar valt te lezen, maar we hadden wat meer inzicht verwacht in de psyche van de jonge Hannibal. Je kunt je amper voorstellen dat de impulsieve jongeman uit deze film ooit zou uitgroeien tot de strateeg Dr. Lecter die we kennen uit de andere films. De opening in Litouwen is sterk, maar daarna wordt het al snel redelijk voorspelbaar. Het geweld is tamelijk grafisch, soms op het onsmakelijke af. Wie houdt van het betere hakwerk zit dus goed.

*

De reeks rond Dr. Lecter:

* Manhunter (1986 - Michael Mann)