Red Dragon

Een verfilming van Thomas Harris' Red Dragon, het eerste deel van zijn trilogie rond de seriemoordenaar Dr. Lecter. Chronologisch komt deze vertelling vóór The Silence of the Lambs. Aan het begin van Red Dragon is Dr. Lecter dus nog op vrije voeten.

Lector heeft FBI-agent Will Graham (Edward Norton) voorzien van informatie tijdens diens jacht op een seriemoordenaar, maar Graham ontdekt dat uitgerekend deze Lector de man is die hij zoekt. Lector belandt achter de tralies, maar Graham neemt opnieuw contact met hem op als er een nieuwe seriemoordenaar actief is: de persoon noemt zichzelf The Tooth Fairy en uit zijn modus operandi blijkt dat hij een bewonderaar van Dr. Lecter is. Graham weet dat Lecter van spelletjes houdt en graag zal willen bewijzen dat hij slimmer is dan de Tooth Fairy door Graham te helpen bij de opsporing ...

Red Dragon werd eerder verfilmd door Michael Mann als Manhunter (1986). In dat jaar was Dr. Lecter nog geen bekend personage en daarom behandelde Mann hem als een nevenfiguur. Commercieel was het een slimme zet om bij deze nieuwe verfilming het zwaartepunt te verschuiven naar Dr. Lecter (de film lokte miljoenen naar de zalen), maar het kunstje dat acteur Anthony Hopkins opnieuw opvoert, begint zo langzamerhand een beetje te vervelen. Het helpt ook niet dat Hopkins inmiddels een wat vadsige man van middelbare leeftijd is geworden.

Toch is Red Dragon een meevaller, zeker na het nogal opgeblazen Hannibal (2001, Ridley Scott). De film is stijlvol, de karakters zijn goed uitgewerkt en de vertolkingen van de andere acteurs zijn vlekkeloos. Ralph Fiennes en Emily Watson zijn haast aandoenlijk als de seriemoordenaar en zijn potentiële (en blinde) slachtoffer, en Philip Seymour Hoffman acteert heerlijk ranzig als de journalist van een boulevardblad die alles overheeft voor een scoop. De finale (een zogenaamd slot na het slot) is een voltreffer, voor één keer geen langgerekte bedoeling maar een korte, zeer hevige scène.

7 7.5 7 5 7

- When a Stranger Calls (horror / thriller : 7.5)
- Sisters (horror / thriller : 7.5)