Prey

Peter ('Robocop') Weller is Tom Newman, een Amerikaanse ingenieur die in Afrika werkt aan de bouw van een dam. Hij is onlangs gescheiden en zijn twee kinderen, Jessica (14) en David (11) hebben een hekel aan hun 'nieuwe moeder' Amy. Om het drietal aan elkaar te laten wennen, laat hij ze overkomen naar Afrika voor een korte vakantie. Eén van die uitstapjes die hij voor ze heeft verzonnen, is een ritje in een natuurpark. En in dat park gaat het natuurlijk fout.

De gids wordt aangevallen en opgegeten door leeuwen, en omdat de mobieltjes niet werken (dit is een griezelfilm) duurt het enige tijd voordat hun vermissing wordt ontdekt. Tot overmaat van ramp had de gids de vaste route verlaten, zodat de eerste zoektocht niets oplevert. Prey doet denken aan Cujo, met leeuwen in de plaats van een dolle Sint-Bernard. De jeep biedt enige bescherming, maar één stap in de open lucht betekent levensgevaar en op termijn is in het voertuig blijven ook geen optie omdat ze zullen sterven van de honger en de dorst.

De film zit vol clichés: niet alleen werken mobieltjes niet, ook de personages schijnen hun batterijen niet te hebben opgeladen, want ze begaan  de ene stommiteit na de andere. Zelfs een ervaren jager op groot wild (ingehuurd om het drietal op te sporen) gedraagt zich als een kip zonder kop. Maar films als deze bekijk je voor de wilde dieren en de dreigende scènes, en wat dat betreft zit je bij Prey goed - of althans niet al te slecht. De dieren zijn goed getraind en de aanvallen worden op overtuigende wijze in beeld gebracht.

7 6 7 3 6

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)