Smokey and the Bandit

Het gigantische succes van Smokey and the Bandit is één van die wonderbaarlijke verhalen uit de filmgeschiedenis. De stuntman Hal Needman liep jaren rond met de plannen voor de film, maar pas toen Burt Reynolds belangstelling toonde, wilde Universal er enig geld insteken: 5,3 miljoen dollar. Vlak voordat de opnames werden gestart, werd het budget echter teruggebracht tot 4,3 miljoen. Uiteindelijk bracht de film 300 miljoen (!) op.

Smokey and the Bandit

Burt is Bo Darville, bijgenaamd "The Bandit", de beste chauffeur van de staat Texas. Hij wordt gevraagd om een trucklading bier van Texas naar Georgia te brengen. Het transport is illegaal en "Smokey" (truckersjargon voor de verkeerspolitie) is attent: alle eerdere chauffeurs die een poging ondernamen werden in de kraag gevat. The Bandit kiest voor een originele aanpak: hij zal zelf voorop rijden in een Pontiac Trans Am om de aandacht af te leiden, zijn vriend Cledus "Snowman" zal de truck besturen. Onderweg pikt Bo een liftster op, een weggelopen bruid. Daarmee haalt hij zich de woede op de hals van de bruidegom en diens vader, Sheriff Bufford T. Justice, een wetsdienaar met meer dan dertig jaar ervaring (zoals hij zelf blijft herhalen).

De rest van de film is één grote achtervolging, met botsingen, bijna-botsingen en meer van dat soort ongein, maar het oogt allemaal zo vrolijk en ontspannen dat de tijd voorbij vliegt, pardon: scheurt. Er wordt ook mooi ingehaakt op de toenmalige rage van radioamateurs: Bo en Cledus gebruiken hun contacten om Smokey de voet dwars te zetten. Burt en Sally zijn uitstekend op dreef en Jackie Gleason speelt de rol van zijn leven als Sherriff Bufford.

Ik heb Smokey and the Bandit inderdtijd in de bioscoop gezien, samen met een paar vrienden; Ik herinner me dat we er dolle pret aan beleefden, en was daarom bang dat de film na zoveel jaren een ontgoocheling zou zijn. Daar is geen sprake van.

Bijzonderheid:

* Naast de nodige sequels en imitaties, heeft de film ook een speciale traditie in het leven geroepen, de zg. Bandit Run.  In 2007, ter ere van de dertigste verjaardag van de film, legden dertig fans van de film het parcours van de film af, keurig netjes in Pontiac Trans Ams. De stunt werd door de pers opgepikt en wordt sindsdien jaarlijks herhaald.

7.5 7 7.5 6 7

- Ocean's Eleven (1960) (humor / avontuur : 7)
- Fantômas (humor / avontuur : 6)