Annie Hall

Annie Hall is Woody Allen grand cru. Het is zijn meest populaire, meest bekroonde en ook meest persoonlijke film. De film won vier Oscars en Woody Allen werd aanvaard als volwaardig filmregisseur, en niet langer gezien als een komiek die toevallig ook films maakte.

De werktitel van de film was Anhedonia, dat wil zeggen: de onmogelijkheid om van het leven te genieten. Woody is Alvy Singer, een tekstschrijver uit New York met allerlei problemen: Hij is geobsedeerd door de dood, durft geen auto te besturen, rolt van de ene therapie in de andere en kan geen relatie in stand kan houden. Relaties zijn volgens Alvy ellendig en miserabel, maar ze duren veel te kort. Centraal in de film staat zijn relatie met Annie Hall, een jonge vrouw die hij toevallig ontmoet tijdens een partijtje tennis met vrienden.

Annie en Alvy zijn tegenpolen: Annie is charmant en ongekunsteld, maar ze weet niet goed wat ze wil en moet altijd zoeken naar woorden. Als ze de juiste woorden niet kan vinden, zegt ze “La-di-da, la-di-da.” Alvy heeft altijd meteen zijn antwoord klaar en weet precies wat hij wil (de grappen die hij verzint voor anderen zelf op het podium brengen), maar mensen ergeren zich aan zijn zwartgalligheid en optreden durft hij niet.

De twee voelen zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken, maar binnen de korste keren zit de onbevangen Annie ook op therapie en Alvy laat zelfs zijn geliefde New York in de steek om haar te volgen naar Californië, waar Annie carrière hoopt te maken als zangeres. In Californië gaat het definitief fout:Alvy ziet in Californië alleen de oppervlakkigheid en leegheid: “In Californië ruimen de mensen hun vuiligheid niet op, ze maken en TV-shows van.”

Annie Hall

"La-di-da, la-di-da"

Annie Hall heeft nog iets van de losse structuur van Woody’s eerdere films, maar hij heeft het medium film inmiddels volledig in de vingers. Alle filmtrucs worden uit de kast gehaald: split-screen, ondertitels (om gedachten te verwoorden), animaties, rechtsreekse aanspreking van het publiek, en zogenaamde geïntegreerde flashbacks waarbij de personages door hun eigen verleden wandelen. In één scène zien we hoe de ‘geest’ van Annie zich losmaakt van haar lichaam. Al deze zaken maken Annie Hall, ook bijna vijfendertig jaar na dato, tot een filmische ervaring die steeds verrast en geen moment verveelt. Annie Hall werd voor de jaren zeventig wat The Graduate was voor de jaren zestig: dé zedenkomedie die de tijdgeest van een decennium met feilloze precisie schetst.

Enkele bijzonderheden:

·         Annie Halls kledij, iets te grote mannenkleding inclusief stropdas, werd een modetrend

·         Naast vier Oscars won de film ook vier Bafta’s (Britse Oscars) en tevens een César (Franse Oscar voor beste buitenlandse film)

·         De auteur Marshall MacLuhan heeft een gastoptreden in de film (hij legt uit dat iemand zijn werk verkeerd begrijpt). Allen wilde graag Federico Fellini voor deze cameo, maar die had geen zin. Allen vulde daarom dit ‘gat’ met enkele scènes de heel sterk aan Fellini doen denken.

9 8 8 8.5

- Crimes and Misdemeanors (humor / drama : 8)
- Verlengd Weekend (humor / drama : 7.5)