Bandidas

De sterke punten van Bandidas laten zich het best omschrijven aan de hand van twee namen: Salma Hayek en Penélope Cruz. De film speelt zich af in Mexico, en beide actrices hebben een Latijnse achtergrond (Hayek Mexicaans, Cruz Spaans), maar in Bandidas spreken ze grappig Engels, dat wil zeggen het soort Latino-Engels dat Amerikanen verslijten voor grappig en sexy. De film is verder geproduceerd door de Fransman Luc Besson en geregisseerd door twee Noren. Waar halen ze het vandaan.

Sexy is Bandidas overigens wel. De twee meiden vliegen en elkaar voortdurend in de lange haren, en rollen daarbij door het hete woestijnzand, terwijl de veel te strakke kleding bijna losscheurt van de welgevormde borsten, heupen en dijen. Halverwege zit een scène waarin beiden worden gedwongen om push-ups te doen, in een ondiepe rivier. Het zand wordt van de weelderige boezems gespoeld en de camerapositie is met zorg gekozen. Kassa!

Het verhaaltje: Een corrupte Amerikaanse bankier koopt stukken land op in Mexico met het oog op de aanleg van een spoorweg (waar hebben we dat eerder gehoord?). Zowel de vader van Cruz (een arme boer) als die van Hayek (een rijke rancher) worden om het leven gebracht en de beide dochters besluiten wraak te nemen op het Amerikaanse tuig.  Ze hebben zo veel succes dat de bankier een Sherlock Holmes-achtige speurder op de zaak zet, maar die valt voor beide dames (en beide dames voor hem).

Als sexy en komische avonturenfilm kan Bandidas er best mee door, al neemt de slapstick iets te vaak de overhand en zijn de grappen niet altijd even smaakvol. De beide dames zetten echter hun beste beentje voor en ook Steve Zahn is aardig op dreef als de speurder. Gek genoeg is de stoïcijnse Yoakam (als de slechterik) vaak het grappigst. Op de geluidsband worden Morricone-achtige deuntjes afgewisseld met mariachi-getokkel en een vleugje Strauss en Bizet. Gezellige nonsens.

6.5 7 6 5 6

- Ocean's Eleven (1960) (humor / avontuur : 7)
- Smokey and the Bandit (humor / avontuur : 7)