The Devil's Brigade

Wie problemen heeft met voorspelbaarheid, kan deze film beter mijden. Het uitgangspunt van The Dirty Dozen wordt overgenomen, maar op wat 'grotere schaal' uitgewerkt (dat wil zeggen: met meer personen): voor een missie in oorlogstijd wordt een Amerikaans zooitje ongeregeld toegevoegd aan een groep Canadese elitesoldaten. Natuurlijk hebben ze eerst een hekel aan elkaar, maar  uiteindelijk worden ze een onoverwinnelijke eenheid.

Zoals veel van dit soort oorlogs-avonturenfilms uit de jaren zestig, is The Devil's Brigade aan de lange kant: meer dan twee uur. In verband met de voorspelbaarheid is dat een probleem, maar de film is mooi gefotografeerd (vooral het locatiewerk in Italië is erg fraai) en zoals gewoonlijk kun je de tijd doden met het speuren naar bekende gezichten in de bijrolletjes. Opmerkelijkste verschijning is Carroll O'Connor ("Archie Bunker") als knorrige generaal.

De gebeurtenissen zijn gebaseerd op de avonturen van een bestaande commando-eenheid uit de Tweede Wereldoorlog (die bekend stond als The Black Brigade) en hun bestorming van een onneembaar geachte heuvel (Monte Difesa) in Italië. Het beeld dat wordt geschetst, is echter sterk geromantiseerd: zo wordt in de film amper gescholden, zelfs niet door het Amerikaanse tuig!  De eerste helft (met de trainingsessies) is wat vlotter dan de tweede, waarin te veel wordt gepraat voordat de mannen eindelijk op de Nazi's worden losgelaten. Veel scènes hebben een bijna komische achtergrond, maar de uiteindelijke bestorming van de heuvel is spectaculair en bloedig.

The Devil's Brigade is in zijn soort geen hoogvlieger, er valt naar te kijken, maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Opvallend is dat  de meeste aandacht uitgaat naar twee bijrolacteurs, Claude Akins (als ongelikte Amerikaanse beer) en Jack Watson (als gesofistikeerde Canadees): hun personages zijn dan ook veruit de interessantste van de hele film.

7 6 6 4 6

- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)
- Operation Crossbow (oorlog / avontuur : 7.5)