The Guns of Navarone

Dit is zo'n beetje de vader van alle oorlogs-avonturenfilms. Met een verhaal over een missie achter de vijandelijke linies, zette The Guns of Navarone de toon voor een hele reeks groots opgezette actiefilms die zich afspelen tegen de achtergrond van de Tweede wereldoorlog. Het recept zou steeds zijn: grote sterren, prachtige locaties, spanning, verraad, een lange aanloop, en dan : Actie!

Een groep Britse militairen zit vast op een eiland in de Middellandse Zee. Velen zijn gewond, en er is een tekort aan water en voedsel. De soldaten moeten dringend worden geëvacueerd, maar voor een reddingsoperatie, moeten schepen een zee-engte passeren, die door twee radargeleide  kanonnen wordt bewaakt. Een klein team van specialisten (een alpinist, een bomexpert, een Griekse verzetsstrijder etc.) wordt uitgestuurd om de kanonnen te saboteren. Bij de beklimming van de rotswand raakt de leider van de expeditie zwaargewond. Dat is nog maar het begin van een reeks tegenslagen en verwikkelingen die uiteindelijk voeren tot een grootse climax, bovenop (en binnenin!) de rots …

Het gevecht op zee met een Duitse patrouilleboot, het beklimmen van de rots, het aanbrengen van de explosieven, de film grossiert in spannende momenten, en die twee gigantische kanonnen zijn ongelooflijk. Met Gregory Peck, Anthony Quin en David Niven (alledrie in topvorm) zit de rolverdeling natuurlijk ook wel snor. Ze worden goed bijgestaan door een hele reeks karakterspelers, waarvan met name Anthony Quayle (als de gewonde expeditieleider) een sterke indruk maakt. De man had als Brits militair gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog in de regio, en speelde dus een beetje een thuiswedstrijd. Alleen Darren (een tieneridool uit die dagen) valt uit de toon.

The Guns of Navarone

Natuurlijk zijn er ook wel een paar andere minpuntjes. De special effects zien er soms wat verouderd uit (maar vergeet niet dat de film bijna een halve eeuw oud is) en verder is het Duits dat in de film gesproken wordt (ook door de Duitse soldaten) niet om aan te horen. De film is gebaseerd op een roman van Alistair Maclean. Hoewel Maclean historische gegevens in zijn verhaal verwerkte, is het centrale thema fictief. Er bestaat geen eiland genaamd Navarone. Dat gaf de makers dan weer de mogelijkheid om allerlei fraaie Griekse ruïnes het verhaal binnen te smokkelen. De film werd grotendeels opgenomen op Rhodos, en ziet er uit alsof het Griekse toeristenbureau één van de voornaamste geldschieters was (de film zal het toerisme zeker hebben gestimuleerd). Vijftig jaar oud en nog altijd fris. Sommige kanonnen zijn niet stuk te krijgen.

7.5 8.5 8 7.5 8

- Operation Crossbow (oorlog / avontuur : 7.5)
- The Wild Geese (oorlog / avontuur : 7)