Play Dirty

Noord-Afrika ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Een groep uitschot (ex-criminelen onder leiding van een Britse officier met een twijfelachtige reputatie) krijgt de opdracht om een missie achter vijandige linies uit te voeren: de vernietiging van een Duits oliedepot. Terwijl de onderlinge spanningen in de groep oplopen, verandert het oppercommando ook nog van mening op het ogenblik dat de mannen hun doel naderen. Daardoor komt de groep uiteindelijk tussen twee vijandige vuren te staan.

Dit is één van de vele film die werden gemaakt in navolging van The Dirty Dozen ('dirty' werd zelfs opgenomen in de titel) over criminelen die worden ingezet voor oorlogshandelingen. Het is een Britse productie die werd opgenomen in Zuid-Spanje. Terwijl de film werd gedraaid werden er in dezelfde omgeving ook opnames gemaakt voor een Britse western, Shalako (met Sean Connery en Brigitte Bardot). De ene crew moest voortdurend bandensporen uitwissen, de andere paardendrollen opruimen. De "indianen" uit Shalako verstonden op een keer een regieaanwijzing verkeerd, en vielen al joelend een tank uit Play Dirty aan, in plaats van het gezelschap rond Connery en Bardot.

Play Dirty is niet slecht, maar als je kijkt naar het gegeven, de cast en de regisseur had ik er meer van verwacht. Er waren echter problemen met het script en de werkomstandigheden. Het script was nog niet af bij het begin van de opnames en verschillende personen hadden grote problemen met de enorme hitte in Zuid-Spanje. De oorspronkelijke regisseur René Clement en steracteur Richard Harris gaven er de brui aan; Michael Caine bleef, maar liet later in zijn contract opnemen dat hij nooit meer in Zuid-Spanje zou hoeven te werken.

De openingsscène is prachtig (let op het klassieke oorlogsdeuntje Lily Marlene!) en de actiescènes zijn over het algemeen goed uitgevoerd, maar er is ook een scène waarin de groep (om de Duitsers te ontlopen) hun jeeps tegen een steile bergwand willen optakelen. Die scène duurt veel te lang (er lijkt haast letterlijk geen eind aan te komen) en haalt de vaart uit het verhaal. Voorts heeft het gegeven dat er tot op de set aan het script moest worden gesleuteld sporen nagelaten: het verhaal verloopt nogal kronkelig, en wordt in het tweede deel van de film zelfs ronduit verwarrend. Het slot (waarover ik niet veel wil zeggen om de pret niet te bederven) is dan weer erg goed geslaagd.

6.5 7 6 4 6

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)