The 6th Day

Adam Gibson heeft een mooi leventje, een leuke baan als helikopterpiloot, een knappe vrouw en een gezonde dochter. Als hij na een dag werken naar huis gaat, blijkt er een kloon van zichzelf rond te lopen. Verdwaasd gaat hij op zoek naar antwoorden, maar een team huurlingen wil hem omleggen. Gibson blijkt het slachtoffer te zijn van een kloonbedrijf, dat illegaal mensen kloont. Hij gaat de strijd aan met de daders, zodat hij zijn eigen leven weer terug kan krijgen.

Het is opvallend te noemen hoe weinig goede films Arnold Schwarzenegger eigenlijk op zijn naam heeft staan. Vooral eind jaren negentig en begin jaren nul heeft hij een enorme zooi matige actiefilms en komedies op zijn naam staan. De Oostenrijker excelleerde in films waarin hij weinig tekst had en die bol stonden van de vette actie en special effects. Op het moment dat hij een meer serieuze poging tot acteren onderneemde, was het resultaat al snel bedroevend.

Dit geldt ook voor The 6th Day, waarin het acteerwerk van Arnie, maar ook de van de overige cast, niet om over naar huis te schrijven is. Integendeel, het is soms zo ongeloofwaardig geacteerd, dat het idee ontstaat dat er geparodieerd wordt. Zo nu en dan heb ik dan ook meer zitten lachen om deze film dan strikt gezien de bedoeling zal zijn geweest.

Los hiervan is The 6th Day ook geen hoogtepuntje in de cinematografie. Het verhaal is weinig origineel en hebben we al in veel eerdere films gezien. De actie valt vies tegen, omdat de nadruk meer op de emoties ligt dan op goede explosies en vechtscènes. Eigenlijk is er zeer weinig genietbaars aan deze film te noemen. Wellicht ben ik met mijn eindcijfer zelfs nog te mild.

5 4 5 4 4.5

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)