Astérix et les Vikings

De onbevreesde Vikingen zijn op zoek naar angst, omdat ze gehoord hebben dat angst vleugels geeft. Toevaliggerwijs hebben Asterix en Obelix bezoek van Hippix, de flamboyante neef van hun dorpsleider. Omdat hij in de grote stad is opgegroeid, is hij nogal angstig voor alles wat er in de provincie gebeurt. De Vikingen krijgen dit te horen en besluiten de neef te kidnappen en mee terug te nemen naar Scandinavië. Asterix en Obelix gaan uiteraard op avontuur om de jongen te redden.

Animatiefilm gebaseerd op het stripboek Asterix en de Noormannen uit 1967. Het is bovendien de negende geanimeerde Asterix film, twaalf jaar na zijn voorganger verschenen. Qua verhaal is men redelijk trouw gebleven aan het bronmateriaal. Wel is een groot deel van de setting verplaatst van Gallië naar Scandinavië. Daarnaast is er een liefdesplot toegevoegd voor Hippix. Beide toevoegingen zijn wat mij betreft verbeteringen voor het verhaal. Daar merk ik ook nog bij op dat Asterix en de Noormannen een van mijn favoriete Asterix-albums is.

Er is weinig aan te merken op deze animatiefilm, maar je zult er ook niet door uit je stoel geblazen worden. Er wordt op alle punten redelijk op safe gespeeld. Grafisch wordt er zeer degelijk geanimeerd, maar valt het in het niets bij producties van bijv. Pixar. De stemacteurs -ik zag de originele Franse versie- zijn ook prima, zonder echt uit te blinken. Eigenlijk gewoon een leuke tekenfilm voor wat oudere kinderen, maar waar ook oudere fans van Asterix lol aan kunnen beleven.

6 6 4 6

- Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story (animatie / humor : 8)
- Monsters, Inc. (animatie / humor : 7.5)