The Impossible (Lo Imposible)

Dit is een recensie van Rudy Fosselle

De Spaanse regisseur Juan Antonio Bayona (The Orphanage) maakte met The Impossible geen film over die vloedgolf die 9 jaar geleden grote delen van Zuidoost-Azië verwoestte. U krijgt wel een heldenepos over een Spaans echtpaar vertolkt door Britse personages (Naomi Watts en Ewan McGregor) in de nasleep ervan. Op die memorabele tweede kerstdag van 2004 verbleven ze met hun 3 zoontjes in een luxe vakantieresort aan een strand op het eiland Khao Lak. Op een tijdspanne van enkele minuten drijven metershoge golven hen uit elkaar. Wat volgt is een wanhopige en gedreven zoektocht naar elkaar en hun redding. Het echtpaar verwierf hiermee in hun land prompt een heldenstatus en kreeg er zelfs een standbeeld.

De speciale effecten die werden gebruikt om de Tsunami te creëren zijn indrukwekkend maar overdonderen niet. Het meeste filmische effect heeft de geluidsband. Die is afwisselend akelig stil en beangstigend oorverdovend. De CGI na de verwoestende golven is merkelijk beter geslaagd. De vloed die landinwaarts trekt en de moeder en haar oudste zoon te midden van een onvoorstelbare chaos aan voorwerpen voortstuwt, is ronduit hallucinant en accuraat realistisch gedraaid. De camera draait vaak op gelijke hoogte met de waterspiegel wat u het gevoel geeft dat het water u over de lippen stroomt. In een bepaalde scene ziet u Naomi Watts drijven alsof ze verdronken is. En dat was ei zo na het geval! De apparatuur die haar tijdelijk onder water moest houden, haperde wat haar letterlijk heeft doen happen naar lucht.

In tegenstelling tot wat andere recensenten meenden te weten is de film wel degelijk grotendeels in Thailand opgenomen. De regisseur weet de sfeer van het land en zijn bewoners in beeldende en voor Thailandkenners herkenbare details te vatten en laat zijn film doordrenken met de typische Thaise geluiden, taal, gebouwen en natuur. Zelfs de Boeddhistische gezangen op de achtergrond ontbreken niet. Een ander eyecatcher is nieuwkomer Tom Holland die als oudste zoon in al dat natuurgeweld acteert als een puur natuurtalent.

Het is wel jammer dat enkel de overlevingsstrijd van de farangs (Westerlingen) in beeld wordt gebracht. De Thais zien we enkel als genereuze en volstrekt onbaatzuchtige hulpverleners. Lokale slachtoffers zijn er haast niet te zien. En dat is een serieus minpunt die de film als een draaikolk naar beneden zuigt. Daarbovenop doet het overdadig crescendo aan strijkjes, als bombastische ondersteuning voor de emotionele vloedgolf op het einde, u verzuipen in een tsunami van meligheid.

Enfin u gaat toch naar een rampenfilm kijken om te kunnen genieten van de ellende van ... de ramp? Wel op dat vlak krijgt u ruimschoots waar voor uw geld.

7 7 8 5 6.5

- Everything Is Illuminated (drama / avontuur : 6)
- Life of Pi (avontuur / drama : 9)
- Papillon (avontuur / drama : 8)
- The Straight Story (avontuur / drama : 8)
- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie drama eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie avontuur eigenlijk?
012345678910

The Impossible (Lo Imposible)
The Impossible (Lo Imposible)
The Impossible (Lo Imposible)
The Impossible (Lo Imposible)
The Impossible (Lo Imposible)

The Impossible (Lo Imposible)

Hoewel Engels gesproken, is dit een Spaanse film, gemaakt door een Spanjaarden, en  gebaseerd op de belevenissen van een Spaans gezin, bestaande uit vijf personen (moeder, vader en drie zoontjes).

In de film wordt het gezin geportretteerd als de Britse familie Dennet, moeder Maria, vader Henry, en de kinderen Lucas, Thomas en Simon. Vader heeft een goedbetaalde baan voor een Japans bedrijf en het gezin besluit tussen Kerst en Nieuwjaar 2004 een korte vakantie door te brengen in Thailand, in één van de super-de-luxe vakantiekolonies voor de rijken. Op Tweede Kerstddag slaat het noodlot toe in de vorm van een tsunami. Moeder Maria en de oudste zoon Lucas worden door de stroom meegevoerd, en Maria raakt daarbij ernstig gewond. Ze leven beiden in de veronderstelling dat ze de enige overlevenden zijn ...

Regisseur Bayona wordt hier en daar de Spaanse Spielberg genoemd, en die typering lijkt aardig te kloppen: de weergave van de tsunami is verbluffend en er zijn diverse visueel zeer krachtige momenten, maar er zijn ook diverse sentimentele scènes en vooral tegen het slot, stromen de waterlanders wat al te overvloedig. Toch is dit een rampenfilm die stukken beter is dan het gemiddelde. Als het een Spielberg was geweest, zou men heb geschreven dat hij iets van zijn oorspronkelijke flair had teruggevonden. Wij hebben op Spaanse kijkers voor dat we minder goed weten hoe met dat gezin is afgelopen. Maar ook voor wie de afloop mocht kennen valt er nog voldoende te genieten: via een aantal handige filmtrucs weet Bayona er de spanning goed in te houden.

De vertolkingen zijn prima, met name die van Naomi Watts en nieuweling Tom Holland. Ewan McGregor is ook niet slecht, maar zijn rol wordt pas naar het einde toe belangrijk, juist wanneer de film wat aan stootkracht begint te verliezen.

8 7 7 6 7

- The Road (drama / avontuur : 7)
- Bølgen (The Wave) (drama / avontuur : 7)