Nova Zembla

De overwintering op Nova Zembla, we hebben er (als het goed is) allemaal van gehoord op de basisschool… Vaak heb ik gedacht: Waarom wordt daar nou geen film over gemaakt? Die film is er nu.

Voor wie niet heeft opgelet op school: We bevinden ons in het laatste decennium van de Zestiende Eeuw. Door de opstand tegen Spanje, is de zuidelijke zeeroute (om Afrika heen) geblokkeerd en kan Indië, de Gordel van Smaragd, niet meer worden bereikt. Er wordt daarom gezocht naar een Noordelijke route, om Rusland heen, dwars door de Noordelijke Ijszee. Het meest bekend werd de expeditie van Willem Barentsz en Jacob van Heemskerk. We zijn bijzonder goed ingelicht dankzij het dagboek van een van de opvarenden, Gerrit de Veer.

De leiding is officieel in handen bij Van Heemskerk, maar het is Barentsz die de meeste beslissingen neemt. Op zijn aanraden kiest men voor de noordelijke route om het eiland Nova Zembla (Van Heemskerk gaf de voorkeur aan de zuidelijke route). Men weet het eiland inderdaad te ronden, maar dan komt men vast te zitten in het ijs. Met wrakhout wordt een huis gebouwd ‘Het Behouden Huys’ om de strenge winter het hoofd te bieden. Men krijgt te kampen met voedselgebrek, aanvallen van ijsberen, onderlinge spanningen en natuurlijke de onvoorstelbare kou. Slechts de helft van de opvarenden zal het vaderland terugzien.

Van de film werd bij de premiere gezegd dat hij het oog streelde maar het hart niet beroerde. Er werden opnamen genaamd op IJsland, Groenland en Nova Scotia en de landschappen zijn fraai in beeld gebracht. De boot is mooi, het bouwen van het huis is een indrukwekkend moment, en er wordt zelfs een ijsbeer opgevoerd. Er is een aardige scène waarin we te zien krijgen hoe ‘kielhalen’ in zijn werk gaat. het zwakke punt is echter het scenario; het is erg verbrokkeld en daardoor maakt met name het laatste halfuur maakt een haastige, afgeraffelde indruk.

Saai is Nova Zembla niet, maar zo nu en dan wel een beetje taai. Er wordt aardig geacteerd, met name door Derek de Lint (als Barendts) en Robert de Hoog (als De Veer), maar de dialogen zijn te vlak om de acteurs echt te laten schitteren. Verder heeft regisseur Oerlemans gemeend om een taktische bijrol in te lassen voor het model Doutzen Kroes, waarbij alle aandacht uitgaat naar haar weelderige boezem. Ze spreekt haar teksten in alsof Chanel N°5 staat aan te prijzen. Ik had liever een paar extra ijsberen gezien.

7 6.5 6 5 6

- The Road (drama / avontuur : 7)
- The Impossible (Lo Imposible) (drama / avontuur : 7)