Reign of Fire

Je kunt maar pech hebben. Reign of Fire had driedubbel pech. Toen de film werd gedraaid, brak in Groot-Brittanië een epidemie van mond- en klauwzeer uit, waardoor sommige scènes met dieren op last van het ministerie van volksgezondheid moesten worden geschrapt. Bij de première, in de zomer van 2002, kregen de makers te horen dat ze een slaatje wilden slaan uit de gebeurtenissen van 9/11, en toen de BBC enkele jaren later de film op een zaterdagavond programmeerde, werd hij op het laatste moment afgevoerd vanwege ... een terroristische aanslag.

En daarbij gaat Reign of Fire helemaal niet over koeien of terrorisme. De grote vijand is niet Osama Bin Laden en zijn moordlustige runderen van Al-Qua'eda, maar ... een leger draken.

Bij werken aan de metro van Londen, wordt een draak gewekt uit zijn winterslaap. Ooit hebben de draken de dinosaurussen uitgeroeid,nu zijn ze opnieuw hongerig ... exit the dino, enter the dragon! Het vuurspuwende monster valt de arbeiders aan en roostert ze één voor één, alleen een twaalfjarige jongen genaamd Quinn overleeft de slachting. Dan springt de film twaalf jaar verder. De draken hebben de aarde overgenomen. De mensheid slaagde er niet in om de drakenplaag te stoppen: de vuurspuwers overleefden ieder bombardement en verschroeiden de aardbol en alle wereldsteden. De laatste mensen hebben zich teruggetrokken op afgelegen plaatsen op het Britse platteland. Hun leider is ene Quinn ...

En dan arriveert een Amerikaans gezelschap op de Britse archipel. Hun leider is een kale, ongeschoren, op sigaren kauwende woesteling genaamd Denton Van Zan (van Nederlandse afkomst, zou ik zeggen). Van Zan zegt dat hij een idee heeft hoe een einde kan worden gemaakt aan de drakenterreur.

Reign of Fire gaat niet over terrorisme, maar de talloze scènes met vuurhaarden, verkoolde stadsgezichten en luchtaanvallen doen onwillekeurig denken aan terroristisch geweld. Tien jaar na de première, lijkt Reign of Fire aan herwaardering toe. De dialogen klinken soms nogal onhandig, maar het is een lekker gemene horrorfilm. De draken zijn zeer overtuigend en het slot, in een verkoolde City of London, is een ware voltreffer. Extra leuk is dat de woeste drakendoder wordt gespeeld door Matthew McConaughey, normaal een acteur met en vriendelijk imago. Voor de gelegenheid heeft hij maanden doorgebracht in de sportschool en zich blijkbaar al die tijd niet gewassen. Burn motherfucker!

7.5 7 7.5 6 7

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)