Der Name der Rose (The Name of the Rose)

In het jaar 1327 reist de Britse monnik William of Baskerville met zijn assistent Adso of Melk naar een afgelegen klooster in de Italiaanse Alpen. Het klooster is in de ban van een mysterieuze moord, die al spoedig opvolging krijgt. De reeks slachtpartijen wordt toegewezen aan duivelse invloeden en gekoppeld aan bijbelverhalen die het einde der tijden voorspellen. William is echter een monnik van meer rationele aard en hij start een onderzoek naar de bloedbaden. Hierin wordt hij echter danig tegengewerkt door de kloosterlingen en hun hulpjes.

Deze film zal niet ieders ding zijn, dat zal ik onmiddellijk toegeven. The Name of the Rose is namelijk een behoorlijk langzame film, met rustige gesprekken aangevoerd door het kalmerende stemgeluid van Sean Connery. De liefhebber van een spannende whodunnit in Middeleeuwse sferen kan hier echter zijn hart ophalen. Ook voor wie geïnteresseerd is in het kloosterleven in deze periode is er voldoende te beleven.

The Name of the Rose is een Europese samenwerking tussen Duitsland, Frankrijk en Italië, Dat verklaart de locatie, de regisseur en het grote aantal buitenlandse acteurs. De gesproken taal is echter Engels (en Latijn) wat een beetje vreemd aandoet, vooral doordat niet iedereen de taal voldoende machtig is. Storend is het echter niet, integendeel het geeft een authentiek smaakje aan deze rolprent. Er is buiten bovengenoemde weinig negatiefs over The Name of the Rose te melden. Wie in is voor een spannende doch rustige en sfeerrijke filmbeleving is hier aan het goede adres.

6 7 8 8 8

- Red Sparrow (thriller / drama : 6.5)
- Jacob`s Ladder (thriller / drama : 6)