Boyz n the Hood

Het leven van negers in de mindere wijken van Los Angeles is erg klote als we Boyz n the Hood mogen geloven. Middels een groepje jongeren uit South Central leren we in deze film de hood een beetje kennen, met al haar slechte en goede kanten. Tré wordt als jongetje bij zijn vader gedumpt die hem probeert te behoeden voor de gevaren van de hood, zoals drugs, geweld en inbraak. Gelukkig is Tré een heel verstandige jongen, maar in zijn vriendenclubje zitten wel een aantal minder slimme jongens. We volgen Tré door de hood, waar hij van alles meemaakt. Een aanvaring met een groep andere negers tijdens een avondje uit betekent dat het leven van de jongens totaal verandert. Boyz n the Hood zit redelijk in elkaar, maar had volgens mij veel beter kunnen zijn als er veel meer lompere scènes in hadden gezeten. Er is vaak te weinig actie en te veel gehuil en dat is jammer. De bottere kant van de hood is natuurlijk ook veel interessanter dan de sociaal-culturele.

6 8 7 8 6.5

- Requiem for a Dream (drama / misdaad : 8.5)
- Sweet Sixteen (drama / misdaad : 6)
- Over the Edge (misdaad / drama : 8)
- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)
- De Dominee (misdaad / drama : 7)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Boyz n the Hood
Boyz n the Hood

Boyz n the Hood

Toen ik een jaar of 14 was vond ik films met rappers per definitie geweldig. Gelukkig denk ik daar nu iets genuanceerder over. Ice Cube acteert hier overigens redelijk en MC Eiht speelt een geinige bijrol. Boyz n the Hood was in mijn herinnering een vrij gewelddadige film, iets waar ik toen (en nog steeds) een fan van ben. De zeikscènes in deze film voeren echter de boventoon. Dit realiseerde ik me pas jaren later toen ik de film nog eens keek. Waarschijnlijk om niet de NAACP (een machtige pro zwarte lobby) over zich heen te krijgen hebben de makers er flink op los gemoraliseerd. Dit verexcuseert de schietpartijen. Boyz n the Hood is overduidelijk een sociale aanklacht en een protest tegen zinloos geweld. Politiek correcto´s zullen dit wel een topper vinden. De enige waarde die deze film naar mijn mening heeft is het lanceren van Ice Cube´s carrière als acteur. De prent had beter zijn personage als centrale figuur kunnen hebben en niet dat van huilebalk Tré.

6 6 5 4 5

- Hana-bi (drama / misdaad : 7)
- Made in Britain (drama / misdaad : 6.5)