La cattura

Het is winter 1943 in Joegoslavië. Partizanen leveren in een volledig besneeuwd landschap strijd met de Nazi's. Een van hen is de vermaarde vrouwelijke scherpschutter Anja Kovach, die aan de lopende band Duitsers afschiet. De Nazi's willen haar uiteraard te pakken krijgen, hetgeen reeds een dozijn van hun scherpschutters heeft gekost. Ten einde raad halen ze een buitenlandse expert voor de klus. Deze Holmann krijgt de opdracht de vrouw levend te vangen. Met het doden van haar zou ze een martelares worden, is namelijk de gedachte.

Holmann weet Kovacs te vangen, maar beide strijdende kampen zijn op een gegeven moment uit de omgeving verdwenen. Hierop moet het duo het samen zien te rooien in de barre omstandigheden.

Zo zongebruind als de mooie Nicoletta Machiavelli is in verscheidene spaghetti westerns, zo lelieblank is ze hier. Ze komt met beide looks goed weg. Er zijn meer bruggetjes te maken van de Italo western naar deze Italiaans-Joegoslavische oorlogsfilm gesitueerd in een witte hel. De prent doet bij vlagen namelijk aan als de besneeuwde cowboyfilm Il grande silenzio. Het decor is identiek, zoveel is zeker, maar het is ook de serene wijze waarop deze settings in beeld worden gebracht die associaties oproepen met Sergio Corbucci's meesterwerk. Het landschap is in al haar schoonheid als het ware een van de personages, al moet ze het afleggen tegen actrice Nicoletta Machiavelli. Dit doet haar tegenspeler David MacCallum overigens ook. Het kan ermee door wat hij doet, maar een andere acteur had beter gepast. Jean-Louis Trintignant bijvoorbeeld.

Een mooie, bleke film met personages zo kil als hun omgeving lijkt zich te ontspinnen. Vooral de battles tussen de strijdende partijen zijn fraai geregistreerd. De klad komt echter in de film op een manier die je mijlenver ziet aankomen: De twee protagonisten ontdooien en worden verliefd op elkaar. Op een gegeven moment hebben de tortelduifjes zelfs sneeuwpret! Jammer. Gelukkig sluit de film wel goed af met een niet al te vrolijk einde, maar de film had zoveel beter kunnen zijn zonder de romantische subplot.

Besproken versie

The Ravine
Distributie: Intervision Video