Bad Boys II

Alle explosies die regisseur Michael Bay in de eerste film wegens geldproblemen niet kon uitvoeren, krijgt u in dit vervolg in tienvoud te zien en te horen. De boodschap is blijkbaar: ik ben Michael Bay, ik ben inmiddels een ster, en ik blaas op wat ik wil.

Het duo Marcus en Mike (Lawrence en Smith) is op het spoor van een internationale drugssmokkel. Vanuit Amsterdam wordt xtc verscheept naar de moerassen van Florida, en zowel de Ku Klux Klan als  de Russiche mafia is de bij de zaak betrokken. De zus van Marcus, Syd, een undercoveragente, heeft echter ontdekt dat het grote brein achter de smokkel de Cubaanse gangster Tapia is. De zaak wordt gecompliceerd door het feit dat Mike in het geheim een relatie heeft met Syd, iets wat hij haar grote broer niet durft te vertellen. En dan ontdekt Tapia dat Syd een undercoveragente is …

Deel Twee telt twee achtervolgingsscènes door de straten van Miami die tot de meest woeste uit de geschiedenis behoren, en tijdens de finale op Cuba, wordt bij een derde achtervolginsscène een compleet dorp platgewalst. Er zijn ook een aantal onsmakelijke grappen met ratten (die de geldvoorraad van de gangster aanvreten) en lijken (waarin de smokkelwaar wordt verstopt). En dan is er ook nog dit: uit een onderzoek bleek enige tijd geleden dat Michael Bay de regisseur met de hoogste helikopterdichtheid is. Wat is dat nu weer? Welnu, sinds de introductie van surroundtracks, zijn helikopters erg populair geworden, die kun je namelijk lekker van box naar box laten ronken. Als er in Bad Boys II dus niets de lucht invliegt, vliegen er wel een paar helikopters rond (ronk ronk).

Critici maakten bezwaar tegen het grove geweld en ruwe taalgebruik, maar ondanks de vernietigende kritieken, werd Bad Boys II een geweldige hit. Ach, de film is niet zo slecht als de critici beweerden, maar haalt het toch niet helemaal bij het origineel. Gabrielle Union, die Syd speelt, heeft wel de looks, maar niet het nodige acteertalent, en het script kan nu werkelijk op de achterkant van een luciferdoosje. Daar staat tegenover dat Lawrence en Smith nog steeds een goed duo vormen. Er is een leuke scène waarin het eerste vriendje van Marcus’ dochter door het tweetal wordt ondervraagd, en de scène waarin Lawrence per ongeluk twee xtc-pillen slikt, is hilarisch.

7 7 6 5 6.5

- Bad Boys (actie / humor : 7)
- The Wrecking Crew (actie / humor : 6.5)