Red

Red?  Wie noemt zijn film nou Red? De drie letters staan eigenlijk voor Retired, yet Extremely Dangerous. Bruce Willis is dat in deze film: Gepensioneerd, maar Extreem Gevaarlijk. Er wordt dus een aanslag op zijn leven gepleegd door zijn voormalige werkgever, de CIA. Voor wie de animaties  heeft gezien waarmee de geslaagde aanval op de villa van Osama Ben Laden werd geïllustreerd, is die scène een schok: het is alsof de animaties tot leven komen. Maar Bruce is geen Osama: hij overleeft de aanval, en de manier waarop, is de moeite waard. Het draait allemaal om een koekenpan. Meer zeg ik niet.

We lijken vertrokken voor een knaller van jewelste. Bruce ontdekt al snel dat hij op een dodenlijst staat, samen met enkele oud-collega’s. Het bejaardenclubje bestaat uit Morgan Freeman, John Malkovich en Helen Mirren, en gezamenlijk leren ze de CIA een lesje. Drie oude mannen en een oude vrouw die de sterkste geheime dienst ter wereld te slim af zijn, klinkt natuurlijk niet erg geloofwaardig, maar de film is gelukkig niet serieus bedoeld. De knipoog waarmee alles wordt benaderd, is heerlijk vet. Maar juist daar wringt het schoentje.

Wie Willis inhuurt voor een komedie, moet zorgen voor de nodige one-liners, maar die ontbreken. Morgan Freeman heeft één goede scène, maar die wordt later op een laffe manier teruggedraaid (na het zien van de film zult u begrijpen wat ik bedoel). Gelukkig hebben John Malkovich en Helen Mirren (sexy at sixty!) wat meer te doen, en met name  Malkovich is leuk als de gek die overal samenzweringen ziet. Maar het scenario klinkt zo vergezocht, dat de sterren de grootste moeite hebben om de vaart erin te houden. Met de actie gaat ook al bergafwaats: het eerste halfuur is spectaculair, daarna begint het steeds meer op Tom & Jerry te lijken. De film is trouwens gebaseerd op een stripverhaal.

Red scoort soms vanuit verrassende hoeken : Mary-Louise Parker is vermakelijk als Willis’ vriendinnetje (hij heeft haar leren kennen via de telefoon) en er zijn aardige bijrolletjes voor Richard Dreyfuss (als superschurk) en Brian Cox (als Rus!). Ook de inmiddels 93-jarige Ernest Borgnine komt even om de hoek kijken. Dat is allemaal erg leuk, en eigenlijk is Red best een aardige tijdpassering, maar het allemaal zoveel mooier kunnen zijn als men wat meer aandacht had besteed aan de dialogen en het script.

7 7 6 5 6

- Bad Boys (actie / humor : 7)
- Bad Boys II (actie / humor : 6.5)