Final Destination 5

Leren die verrekte tieners het nou nooit? Je kunt niet aan de dood ontsnappen. Voorgevoelens helpen je niet. Vluchten kan niet meer.

Dit is alweer het vijfde deel in de reeks. In 2000 begon het met een vliegtuigongeluk waaraan een groepje jongeren ontsnapte dankzij een visoen van het helderziende lid van de bende. Via een verkeersramp, een kermisattractie en een racebaan komen we nu, in 2011, uit bij een hangbrug die het begeeft. Zoals altijd heeft iemand een visioen, en zoals altijd zullen de degenen die aan de ramp ontsnappen niet weten te ontkomen aan de man met de zeis.

Final Destination 5

Die scène bij de oogarts is ook niet mis ...

Deel vijf is wonderwel geslaagd. De reeks moet het zuiver hebben van de inventieve wijze waarop de cast naar de eeuwigheid wordt geholpen. De opzet van die scènes is steeds gelijk: er is een lange aanloop, er wordt ingezoomd op losse schroeven of andere onderdelen, het dreigt een paar keer fout te gaan, het gaat echter steeds goed, en dan ineens toch fout: Bang. Pats. Plof. Het is een hele toer om dit schema te respecteren en toch aan te komen met iets dat je als kijker aan je stoel nagelt. In Destination 5 zit echter een scène die daarin slaagt, met vlag en wimpel: er is een gymnaste, een rechtop staande spijker, een loszittende bout, een brug, een andere gymnaste, een evenwichtsbalk en … de meest memorabele bang, pats, plof uit de hele reeks. De scène bij de oogarts is trouwens ook niet mis.

Okay, het is pulp, trash, rommel, maar wie lekker een avondje wil huiveren, zal zich bij 5 niet vervelen. Aardig is ook dat één van de personages, een echte etterbak, wordt gespeeld door een Tom Cruise lookalike. En verder draagt ook de muziek van componist Brian Tyler bij tot de sfeer. Tyler is klassiek geschoold, maar verwerkt ook graag elementen uit moderne rockmuziek in zijn composities. Het hoofdthema is een soort crescendo in de stijl van Mogwai of Godspeed You, Black Emperor, maar dan uitgevoerd met een groot orkest, op volle kracht.

7.5 5 8 6 7

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)