X2 (X-Men 2)

X2 (X-Men 2)

Een geheim agent van de overheid, William Stryker, heeft informatie over de X-Men en het gebruik van Cerebro (het apparaat waarmee Charles Xavier contact kan leggen met alle mutanten in de wereld) uit de gevangen Magneto weten te halen. Dezelfde Stryker is daarnaast verantwoordelijk voor de moordaanslag op de Amerikaanse president. Met zijn informatie voert hij een aanval op de school van de X-Men uit en weet hij Xavier gevangen te nemen. Zijn doel: Cerebro inzetten om alle mutanten uit te roeien.

De handlangers van Magneto slagen er ondertussen in hem te laten ontsnappen uit zijn gevangenis. Gezamenlijk met de X-Men wil hij een halt brengen aan de plannen van Stryker. Ze ontdekken dat hij zich schuil houdt in de ruimtes van een stuwdam, ergens ver weg in de sneeuw. Ze voeren een aanval uit, maar Magneto weet Cerebro zo te herprogrammeren, dat deze alle niet-mutanten uit zal roeien. Nu hebben de X-Men plotseling twee vijanden waar ze tegen moeten vechten.

X2 (X-Men 2)

Ten opzichte van de eerste X-Men film zijn er in het tweede deel flink wat verbeteringen doorgevoerd. Positieve, kleine wijzigingen zijn er te vinden in een aantal acteurs die hun prestaties danig hebben op weten vijzelen. Het acteerwerk is daarmee over de gehele lijn van een fatsoenlijk niveau. Ook positief zijn de verbeterde special effects die voor zijn tijd echt tot de creme de la creme behoren. Let wel: X2 is alweer bijna tien jaar oud en zelfs heden ten dage zou een film weg komen met effecten als deze.

Belangrijkse verbetering is er wat mij betreft te vinden in het verhaal. Er wordt minder tijd genomen om de karakters te introduceren, wat in de eerste film immers reeds is gedaan. Eigenlijk is het daarmee vrijwel vanaf de eerste minuut raak met goedgeplaatste en goed getimede actiefrequenties. Er is weinig ruimte tot rust en vervelen zul je je dus eigenlijk nooit. Het valt op dat deze film het niet hoeft te hebben van flauwe humor om zijn bestaan te rechtvaardigen. De goede actie, gemengd met de goede effecten zorgen hier voor en staan op zichzelf. X2 is zeker de beste van de reeks X-Men films en mijns inziens een van de beste superheldenfilms die er tot op heden is verschenen.

8 7 8 6 8

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Sucker Punch (actie / fantasy : 7.5)