X-Men

X-Men

De hele voorgeschiedenis van de X-Men ga ik hier niet uit de doeken doen. Daarvoor verwijs ik je naar andere bronnen op het internet of naar de onlangs verschenen film X-Men: First Class. In X-Men, de eerste dus uit een lange reeks, beschikt professor Xavier reeds over zijn speciale school voor mutantenkinderen met speciale krachten. Ook heeft hij reeds ruzie met zijn aartsrivaal Magneto, die een oorlog met de niet-gemuteerde mensheid wil ontketenen.

X-Men

Om dit doel te bereiken heeft Magneto een apparaat ontwikkeld dat in normale mensen een genmutatie veroorzaakt, waardoor ook zij mutanten worden. Om het apparaat te laten werken is echter menselijke energie nodig. Hiervoor ontvoert hij met behulp van zijn handlangers X-vrouw Rogue, die in staat is zichzelf te genezen nadat ze wonden heeft gekregen. Om haar te pakken te krijgen, is hij echter in een gevecht met Wolvering geraakt, die zich over het meisje heeft ontfermd en besluit haar weer uit de klauwen van Magneto te krijgen. Een spannende race tegen de tijd is het gevolg.

X-Men

De eerste X-Men film is niet de beste uit de serie, maar is zeker geen slechte film. Er wordt veel tijd gebruikt, heel veel tijd zelfs, om de verschillende karakters te introduceren. Zelfs tegen het einde van de film lijkt het meer om karakterontwikkeling te gaan dan om verhaal en actie. Mijns inziens is de balans hierin te ver doorgeslagen. Goede actiescènes zijn namelijk slechts sporadisch aanwezig in X-Men en ook het eindgevecht is niet het allerbeste dat je ooit zult zien.

X-Men

Hier tegenover staat dat dit gewoon een prent is die lekker wegkijkt. Er zit veel diversiteit in, zowel qua locaties als qua soorten actie. De vele karakters zijn bovendien interessant en even divers qua mogelijkheden als andere juist genoemde zaken in deze prent. Het is jammer dat het acteerwerk van de hoofdpersonen niet over de gehele linie even sterk is. Halle Berry valt hier echt door de mand en zet een zeer schrale prestatie neer. Haar karakter Storm is totaal niet overtuigend en mist een eigen smoel. Ook James Marsden zet zijn karakter Cyclops op vreselijk eendimensionale wijze neer. Gelukkig is er wat vaderlandse trots in de vorm van Famke Janssen die een en ander weet te compenseren.

X-Men

Conclusie: een goede eerste film van de X-Men reeks, maar er had eenvoudigweg een betere film ingezeten als er voor zou zijn gekozen het script beter in balans te brengen en er een andere keuze voor sommige acteurs zou zijn gemaakt.

7 5 7 7 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)