Operation Crossbow

Met de codenaam ‘Crossbow’ werden in de Tweede Wereldoorlog spionagemissies aangeduid, die in verband stonden met de ontwikkeling, door de Nazi’s, van lange afstandswapens. Operation Crossbow speelt zich af tegen de achtergrond van de ontwikkeling van de Duitse V1 en V2 bommenwerpers. Net als bijvoorbeeld The Guns of Navarone en The Dirty Dozen, maakt de film deel uit van de stroom oorlogs-avonturenfilms uit de jaren zestig. Vrij ongewoon voor dit soort producties, spreken de Duitsers in Operation Crossbow hun eigen taal.

1943. De Britse kabinetschef Duncan Sandys (de schoonzoon van Churchill) vangt geruchten op dat de Duitsers op het punt staan om superwapens in te zetten bij hun luchtaanvallen op Londen. Ondanks geruststellende uitspraken van enkele geleerden (die de geruchten niet geloven) laat Sandys een spionageteam samenstellen, bestaande uit drie avonturiers met een technische opleiding, die tevens de Duitse taal machtig zijn. Hun opdracht: het infiltreren van de luchtmachtbasis waar de raketten worden ontwikkeld. Op het moment dat zij op hun bestemming aankomen, worden de eerste superraketten afgevuurd …

Operation Crossbow is één van de beste films in zijn soort, maar ook één van de minst bekende. Ondanks een gebrek aan actie (die wordt opgestaard voor laatste halfuur) wordt de kijker voortdurend in spanning gehouden. Het scenario zit vol verrassende wendingen en wordt nooit echt voorspelbaar. De rolverdeling is echter minder indrukwekkend dan in veel vergelijkbare producties. De grootste ster is Sophia Loren, de actrice die steevast zorgde voor haar eigen 3D-effecten, maar ze heeft slechts een bijrolletje.

De leider van het commando wordt gespeeld door George Peppard. Velen zullen hem kennen als Hannibal Smith van The A-Team, maar in de jaren zestig was hij een acteur die vaak werd ingehuurd als sterren van het type Paul Newman of Marlon Brando onhaalbaar waren. Hij speelt zijn rol prima, en dan kan ook worden gezegd van bijvoorbeeld Howard, Courtenay, Quayle en vooral Johnson (als kabinetschef Sandys), maar ook zij waren geen echte sterren (en dus publiekstrekkers). Operation Crossbow werd daardoor geen doorslaand succes, en raakte zelfs min of meer in de vergetelheid. Recentelijk is de film, dankzij een DVD-release en een BBC-serie over echte spionagemissies die de naam Crossbow droegen, weer onder de aandacht van een breder publiek gekomen. Hij wordt door kenners gerekend tot de 50 beste oorlogsfilms uit de geschiedenis.

Een alternatieve recensie van deze film vindt U hier

7 7.5 8 7.5 7.5

- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)