The Human Centipede (First Sequence)

Twee Amerikaanse toeristes krijgen in Duitsland pech langs de weg en besluiten al lopende hulp te gaan zoeken. Ze raken verdwaald in een bos en ontdekken een groot, afgelegen landhuis waar ze aanbellen. De bewoner blijkt een gepensioneerde dokter, die de dames stiekem drogeert. Als ze wakker worden ontdekken ze dat ook een Japanse vakantieganger gevangen is genomen. De arts wil van zijn drie slachtoffers een menselijke duizendpoot maken door ze met de mond vast te naaien aan de anus van de ander. Zo ontstaat er een wezen, dat een gedeeld voedselkanaal heeft. Na de operatie blijkt het wezen prima te functioneren, alleen heeft de dokter er niet op gerekend dat de politie op zoek is naar de verdwenen toeristen.

The Human Centipede (First Sequence)

Hoe bedenk je het? Dat is de eerste vraag die in me opkwam bij het zien van deze Nederlandse (!) horrorfilm. Regisseur Tom Six heeft overduidelijk gekozen voor het schokeffect. Dit werkt overigens vrij goed, de uitgangspunten van de film zijn hiervoor ranzig genoeg. Toch kan een en ander niet enkel in een horrorkader worden geplaatst. Sommige gebeurtenissen zullen namelijk eerder lachwekkend dan spannend of eng overkomen. Neem als voorbeeld een scène waarin de duizendpoot voor het eerst moet schijten en de schrikreacties van de andere delen van het beest als ze bemerken dat hij begint te persen. Afijn, zie het plaatje hieronder voor een sfeerimpressie.

The Human Centipede (First Sequence)

Buiten zijn absurde thema is The Human Centipede vooral een vrij standaard horrorfilm volgens Amerikaans principe. Het verhaal is weinig origineel, veel gebeurtenissen hebben we al in veel andere films gezien en het acteerwerk is over de gehele linie van slecht niveau. Het einde (waarin de voorste en achterste van het insect dood zijn en de middelste nog leeft) biedt aanknopingspunten voor het tweede deel dat voor dit jaar op de agenda staat.

The Human Centipede (First Sequence)

Tom Six heeft met The Human Centipede ongetwijfeld zijn doel bereikt. De film is wereldwijd bekend geraakt en zijn faam heeft daarmee ook een internationale component gekregen. Tevens is er inmiddels een South Park aflevering aan deze film gewijd (S15E01, Human CentiPad) en is er een erotische versie verschenen, The Human Sexipede (mannen en vrouwen worden met geslachtsdelen aan elkaar vast gemaakt zodat ze ultieme orgasme kunnen krijgen). In 2011 verscheen bovendien een tweede deel (Full Sequence) en in 2015 werd de trilogie met Final Sequence afgesloten.

5 3 5 5 5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)