Saw IV

Jigsaw en zijn leerlinge Amanda zijn in Saw III om het leven gekomen. Het is echter nog niet uit met de sadistische pret, want ook na zijn dood weet de martelmoordenaar nog doden te maken. In zijn lichaam bevindt zich een cassettebandje met de eerste opdracht erop. Het komt er in het kort op neer dat politieagent Rigg op zoek moet naar twee collega's die worden vastgehouden in een dodelijke constructie die Jigsaw voor zijn dood nog maakte. Beide smerissen worden vastgehouden door een ander slachtoffer van onze puzzelaar, die deze taak moet doen om zelf niet afgeslacht te worden. Rigg komt aldus voor een aantal zware keuzes te staan, waarbij allerlei figuren met een duister verleden zijn overgeleverd aan de grillen van Jigsaw.

Saw IV

Het is dat ie op televisie was en het is dat ik de bewuste avond wel behoefte had aan wat eenvoudig vermaak. Anders had ik deze film nooit gegeken en was er ook geen recensie gekomen van Saw III. Mijns inziens is deze reeks namelijk al erg lang over zijn houdbaarheidsdatum heen. Van een inventief plot is na de eerste film al afscheid genomen. Daardoor zijn vrijwel alle vervolgen slechts opeenstapelingen van martelwerktuigen waarin mensen om het leven komen, gemixt met wat elementen uit de politiethriller.

Saw IV

Zo ook met dit vierde deel uit de reeks. Veel bloed, veel gemartel en veel gestuntel aan de kant van de politie die steeds te laat is. Wat opvalt is de matige kwaliteit van de opnames, waardoor deze horror vaak meer op een serie lijkt dan op een speelfilm. Ook storend zijn de 'smoeshende' en 'spruttelende' geluidseffecten elke keer wanneer er bloed in beeld verschijnt. Het is bijna lachwekkend, ware het niet dat de Saw-reeks zichzelf zo enorm serieus neemt. Verder wat die martelingen betreft beeld die op het plaatje hierboven de meest interessante uit de film uit. De man in kwestie moet met zijn hoofd door de mensen heen bewegen -en zijn gezicht dus volledig opensnijden- om uit een apparaat te kunnen ontsnappen.

Saw IV

Persoonlijk had ik al lang genoeg van deze reeks en daarom is het wellicht makkelijk hier een onvoldoende aan uit te delen. Toch verwacht ik niet dat de echte horrorliefhebber veel kan halen bij deze film. Als je een echte Saw-fan bent dan kun je misschien wel een puntje bij mijn eindoordeel optellen. Ook als je liefhebber bent van martelporno kun je dat doen: Saw IV is namelijk beter dan veel van de rommel die er verder in dit genre uitkomt.

5 4 5 2 4.5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)