Les Insoumis (Crossfire)

Op de cover wordt Les Insoumis aangekondigtd als het Franse antwoord op John Carpenter’s Assault on Precinct 13. De Engelse titel van de film, blijkbaar door de Fransen zelf verzonnen, sluit zich hierbij aan: Crossfire. Les Insoumis vertoont inderdaad overeenkomsten met Carpenters film en heeft een paar opwindende actiescènes, maar weet het origineel nooit in de schaduw te stellen.

De film opent met een spectaculaire actiescène op de snelweg: een befaamde inbreker, Abel Vargas, wordt op weg naar zijn proces na een hevige schietpartij bevrijd door leden van zijn bende. Daarna horen we voorlopig niets meer over hem, en concentreert de film zich op de Parijse commissaris Drieu, die (zo krijgen we te horen) is verbannen naar een voorstadje van Marseille. Uiteindelijk duikt daar ook Vargas op, en uiteraard werd Drieu niet verbannen naar Marseille, maar doelbewust daarheen gestuurd om Vargas op te sporen. Het voorstadje blijkt namelijk een draaischijf in de internationale drugshandel.

De vergelijkingen met Assault on Precinct 13 zijn terug te voren op het slot, waarin het aftandse politiebureau wordt belegerd door de halve onderwereld van Marseille. Die scène is opwindend, net als de openingsscène, maar het gedeelte daartussenin is tamelijk verwarrend. De plot is niet te volgen en veel zaken worden er met de haren bijgesleept. Zo duikt er plots een groep Zuid-Afrikaanse (dat vermoed ik) neo-nazi’s op, die Vlaams spreken (dat weet ik zeker). Enfin, het is allemaal zo onoverzichtelijk dat de hoofdpersoon de intrige uiteindelijk via een monoloog moet uitleggen (nooit een goed teken).

Het acteerwerk is verrassend goed. Dit is een kleinere productie, er was geen geld om iemand als Vincent Cassel of Jean Reno aan te trekken. De cast bestaat dus voornamelijk uit ervaren acteurs die in talloze producties bijrollen hebben gespeeld, en hier een grotere rol kregen aangeboden, zoals Richard Berry, Zabou Breitmann en Bernard Blancan. Ze voldoen allemaal prima.

Les Insoumis/Crossfire is een nogal rommelige politiethriller met goede vertolkingen en enkele spectaculaire actiescènes. Het eindoordeel is nipt positief, maar met een handiger script had er veel meer ingezeten.

7 7 6 5 6

- De Zaak Alzheimer (thriller / actie : 7)
- Dossier K. (thriller / actie : 7)