Terug naar de Kust

Terug naar de kust is de verfilming van de gelijknamige roman van Saskia Noort. Het is de eerste bioscoopfilm van de vrouwelijke regisseur Will Koopman, die ruimschoots ervaring had opgedaan met TV-series als Baantjer, Bureau Kruislaan en Gooische Vrouwen (waarin ook hoofdrolspeelster Linda de Mol te zien was). Deze achtergrond is vaak goed merkbaar: Terug naar de Kust voelt aan als een televisiefilm.
Maria, een succesvolle zangeres en moeder van twee kinderen, raakt in verwachting maar wil de vrucht weg laten halen, omdat haar verhouding met de alcoholische vader van het ongeboren kind op springen staat. Na de ingreep ontvangt Maria dreigbrieven en op aanraden van een vriendelijke rechercheur neemt ze haar intrek bij haar oudere zus Ans. Deze woont nog steeds in het huis in de duinen waarin de twee zussen zijn geboren. Het huis brengt bij Maria herinneringen naar boven aan enkele aangstaanjagende gebeurtenissen uit haar vroege jeugd …
De sfeer in Terug naar de Kust zit wel snor. Een eenzaam huis in de duinen. Klappende deuren, gierende wind, krijsende meeuwen, enge gebeurtenissen … Het zwakke punt is het nogal doorzichtige verhaal: Ik had het boek van Saskia Noort niet gelezen, maar wist al na zo’n minuut of twintig hoe de vork aan de steel zat. Zoals gewoonlijk in whodunits wordt er erg opzichtig met verdachtmakingen gestrooid, die voornamelijk een averechts effect sorteren. Echt spannend wordt het daardoor pas aan het slot, wanneer de kaarten op tafel liggen, en er niet meer geheimzinnig hoeft te worden gedaan.

Linda de Mol voldoet redelijk, maar een uitstekende actrice als Ariane Schluter mag pas tijdens het onstuimige slot tonen waartoe ze in staat is. Pierre Bokma lijkt zich aardig te vermaken als de wat lakonieke rechercheur, maar zijn rolletje is te onbenullig om er iets bijzonders van te maken. Daan Schuurmans is vermakelijk als De Mols enigszins verlopen, alcoholische vriend.
Terug naar de Kust is een gelikt filmpje, routineus gemaakt, netjes afgewerkt. Zo bekeken, zo vergeten. Een zesje.

6 6.5 7 5 6

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)