A Nightmare On Elm Street

In een rustig dorpje wonen Nancy en haar vrienden. Er is niks aan de hand behalve de normale tienerproblemen, tot op een nacht Nancy`s vriendin Tina in haar slaap wordt vermoord. Tina`s vriendje Rod wordt verantwoordelijk gehouden voor deze moord. Als Nancy zelf nachtmerries begint te krijgen over een moordende man denkt ze dat Rod onschuldig is. Rod vindt zelf ook de dood in zijn slaap en dan is Nancy er zeker van dat zij het volgende slachtoffer gaat worden van Freddy, de man in haar dromen. Samen met haar vriendje Glen probeert ze een plan te maken waardoor ze Freddy uit haar dromen kan laten komen en in de echte wereld op kan pakken. Dit blijkt heel wat minder makkelijk te zijn dan ze denken.

Freddy Krueger is een icoon van het horrorgenre. Met zijn messen in plaats van vingers heeft hij waarschijnlijk vele jongen mensen de schrik van hun leven aangejaagd als ze naar A Nightmare on Elm Street keken. Zelf heb ik deze film vroeger nooit gezien, dus ik kan niet beamen of het inderdaad zo is dat je er als kleiner kind echt bang voor bent. Wat me wel opviel was dat de film bloederiger is dan ik eigenlijk verwacht had. Je kunt wel duidelijk zien dat het een wat oudere horrorfilm is, de special effects doen vaak namelijk behoorlijk gedateerd aan, maar Freddy heeft erg veel bloed nodig om zijn slachtoffers dood te maken. De spanningsopbouw in deze film is erg goed gedaan en dit komt vooral ook door goede suggestieve momenten. Vaak weet je niet of wat je ziet echt is, of dat het gedroomd wordt. Wat je je natuurlijk wel vaak afvraagt is waarom de hoofdpersonen soms zo dom doen, maar dat is denk ik iets eigens aan horror. Al met al zou ik deze film zeker aanraden een keer te zien, al is het maar omdat het een klassieker in zijn genre is. En voor fans van Johnny Depp; dit is zijn acteerdebuut.

4 6 7 6 7

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)