King Arthur

Op zich zou je King Arthur kunnen samenvatten als een mix tussen Braveheart en Troy, met het thema van de eerste en de slechtheid van de tweede. Zou natuurlijk een beetje saaie beschrijving worden, daarom ga ik maar weer eens lopen kankeren op deze film... is ook leuk toch!?

Zelf heb ik de boeken over Koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel nooit gelezen, maar een aantal dingen uit die boeken kent natuurlijk iedereen. Zo staat er volgens mij een heel groot kasteel in Engeland, genaamd Camelot, van waaruit Arthur zijn rijk bestuurd. En volgens mij krijgt Arthur zijn zwaard van een vrouw uit een meer. En volgens mij is Arthur met zijn ridders op zoek naar de heilige graal die zich ergens op het eiland Avalon moet bevinden. Maar niks van dit alles in deze film. Een aantal bekende namen als Lancelot en Guinevere komen weliswaar voorbij, maar waarom hebben ze in hemelsnaam niet gewoon de bekende verhalen over koning Arthur verfilmd? Het verhaal wat ze er nu van hebben gebakken slaat namelijk nergens op en is totaal niet boeiend. Datzelfde geldt voor de hoofdpersonen. Wat een stelletje flapdrollen zijn dat bij elkaar zeg. Een beetje acteren zou toch niet al te moeilijk moeten zijn, zeker niet als je miljoenen doekoe vangt voor zo`n film. Het manco van dit soort baggeracteurs merk je heel sterk in de laatste battle. Deze duurt een dik half uur -wat natuurlijk sowieso veel te lang is-, maar met hoofdpersonen die geen emoties oproepen bij de kijker heb ik het idee naar een nogal klinisch geheel te zitten kijken. Het boeit me dan ook geen flikker wie die eindbattle wint, Arthur of de bad guys. Het zijn allemaal losers, het is zielloos vermaak waarnaar je zit te kijken. Als laatste wil ik nog melden dat er ook gewoon feitelijke onjuistheden in King Arthur zitten, iets wat natuurlijk niet moet kunnen. Ik zou zeggen, mensen doe je research, en dan zie je dat de kruisboog pas in ongeveer 1000 AD in Europa op is komen zetten en ook niet in Engeland, maar in Frankrijk. En zo zijn er nog wel meer dingen die volgens mij niet kloppen.

Zal ik deze film nog proberen aan te raden in twee woorden?: NIET KIJKEN!!!!!!

7 3 5 3 3

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)