Defiance

Vaak wordt de vraag gesteld waarom de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog niet terugvochten. Zulke joden waren er echter wel, bijvoorbeeld de groep rondom de gebroeders Bielski, vier Poolse joden die waren ontkomen aan de felle vervolgingen door de nazi’s. Hun verhaal werd op schrift gesteld in door de auteur Nechama Tec in zijn boek Defiance: The Bielski Partisans. Dat boek is nu verfilmd als Defiance.

1941: Hitler en Stalin hebben een pact gesloten dat de Duitsers de kans biedt om grote delen van Polen en andere Oost-Europese landen ‘schoon te vegen’: de joden worden weggestopt in ghetto’s en vervolgens naar vernietigingskampen afgevoerd. Op het platteland krijgen de Duitsers hulp van de plaatselijke overheden, die vaak even grote antisemitische gevoelens koesteren als de nazi’s.
De ouders van de Bielski-broers zijn vermoord door een militie onder leiding van een plaatselijke politieman. De oudste broer, Tuvia, neemt onmiddellijk wraak door het gezin van de politieman af te slachten. De broers vluchten in oostelijke richting, en onderweg sluiten zich steeds meer joden bij hen aan. Er ontstaat onenigheid tussen de twee oudste broers: Tuvia wil zoveel mogelijk joden onder zijn hoede nemen, Zoes wil zich bij de Russen aansluiten. Het komt uiteindelijk tot een compromis: Tuvia wordt de leider van de joodse gemeenschap, die zich schuilhoudt in de bossen, Zoes wordt een vechtjas aan de zijde van de Russen. Maar dan beginnen de Duitsers aan hun Russische veldtocht, en trekken de Russische troepen zich overhaast terug …
Gezien het onderwerp ziet Defiance er opvallend ‘clean’ uit. De joden staan bloot aan vreselijke ontberingen, maar blijven er tamelijk gezond uitzien. De actiescènes zijn wel hard, maar nooit ‘vuil’. Ook wordt min of meer verzwegen dat de Bielskis communisten waren. Toch grijpt het verhaal van de joodse gemeenschap die in de bossen probeert te overleven, overgeleverd aan de genade van de elementen en het lot, bij vlagen werkelijk naar de keel.

De acteerprestaties zijn uitstekend. De meeste aandacht gaat uit naar Daniel Craig, en hij is zeker niet slecht, maar hij wordt overtroffen door Liev Schreiber, zelf een jood, die als de jongere broer Zoes een schrijnend intense vertolking ten beste geeft.

7 7.5 7 7 7

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Spartacus (actie / drama : 8)