You gui zi (Oily Maniac)

You gui zi (Oily Maniac)

Een aantal familes heeft ruzie om een stuk grond. Tijdens een confrontatie komt er iemand om het leven. Danny, de neef van de dader, is advocaat en aldus betrokken geweest bij het juridische getouwtrek om de grond. Hij heeft in het verleden polio gehad en is daardoor zeer slecht ter been. Vlak voordat de dader door het vuurpeleton om het leven wordt gebracht, vraagt deze aan Danny om zijn dochter te beschermen. Hiertoe heeft hij een geheime toverspreuk die Danny zal genezen van zijn ziekte en extra krachten geeft. Wanneer hij de spreuk gebruikt, verandert Danny in een groot monster, gemaakt van olie. Elke keer als hij nu in aanraking komt met de zwarte vloeistof, ondergaat hij deze transmutatie. In beginsel gebruikt Danny zijn krachten enkel om de dochter van zijn oom te beschermen. Al snel is echter niemand meer veilig voor Danny.

You gui zi (Oily Maniac)

Deze film is van de befaamde Shaw Brothers. Mij volstrekt onbekend, maar het schijnen helden uit Hong Kong te zijn, met een flink aantal goede kung fu films op hun naam. Oily Maniac tapt uit een heel ander vaatje: Het is een horrorfilm die nooit eng is. Dit komt door de haast cartoonneske wijze waarop het oliemonster tevoorschijn komt. Telkens als hij wat slechterikken in elkaar wil slaan, springt hij vanuit het niks het beeld in. Dit gaat gepaard met een geinig geluidje. Deze scènes zijn hierdoor echter nooit eng of spannend, maar echt grappig is het ook niet. Daarvoor ziet deze film er simpelweg ook te slecht uit. Vooral het monster oogt vreselijk nep, helemaal wanneer het in liquide staat verkeert. Overigens is ook de overige actie van een belabberd niveau. Bij knokpartijen wordt er regelmatig misgeslagen, terwijl het slachtoffer dan wel op de grond valt. Wat dat betreft lijkt het erop dat het budget voor Oily Maniac niet al te hoog is. Ongetwijfeld speelt de leeftijd van de film daarin ook mee. Een poging tot een objectieve blik op deze film zorgt ervoor dat ik hem met een onvoldoende moet beoordelen.

2 4 5 4 3.5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)