Kong saan mei yan (An Empress and the Warriors)

De eerste vloedgolf Aziatische actiefilms die de westerse markt overspoelde, had veel weg van een tsunami. Bruce Lee kwam, zag en overwon, en honderden knokkende Chinezen volgden in zijn spoor, maar Bruce overleed veel te jong en zonder het boegbeeld droogde de stroom snel op. Er was zo nu en dan een nieuwe Jackie Chan, maar van een ware school was geen sprake. Maar tegenwoordig is de Aziatische actiefilm weer big business.
China, enkele jaren voor Christus: de koninkrijkjes Yan en Zhao zijn al decennia met elkaar in oorlog. De koning van Yan streeft naar vrede en eenwording, maar hij wordt vermoord door zijn verraderlijke neef Wu Ba, die van geen vrede wil horen. De koning heeft aan zijn dochter, prinses Feier, laten weten dat generaal Wuyong zijn plaats moet innemen, maar Wuyong weigert en wijst de prinses aan als troonopvolgster. De verraderlijke Wu Ba blijft op de loer liggen, en op een dag lijkt hij een succesvolle aanslag op haar leven te gaan plegen, maar ze wordt op het laatste moment gered door een geheimzinnige krijger, die haar meeneemt naar zijn geheime woning diep in de wouden van het koninkrijk …
Alles aan An Empress and the Warriors oogt gigantisch, peperduur en oogverblindend. De harnassen die door strijdende krijgers gedragen worden, behoren tot de mooiste die ik ooit op het witte doek heb gezien. Ook in andere opzichten oogt de film tot in de puntjes verzorgd: de strijdwagens, de pijlenregens, de marcherende legers – je kijkt je ogen uit. Het probleem is dat An Empress and the Warriors een erg afstandelijk spektakelstuk blijft. Het script is zeer oppervlakkig en de personages krijgen amper enig reliëf, waardoor men zich als kijker nooit bij de gebeurtenissen betrokken voelt. Na een indrukwekkende, zij het wat verwarrende opening (wie is wie in die schitterende harnassen?) blijft regisseur Tony Ching maar liefst een half uur hangen bij de prinses en haar mysterieuze redder, die niet alleen diep in het bos woont, maar zelfs in een echte boomhut (hoe sprookjesachtig). En natuurlijk worden de twee verliefd op elkaar. De actrice Kelly Chen is een schatje, en dat helpt, maar ook zij kan deze suikerzoete romantiek niet uittillen boven het niveau van de boeketreeks. De film herstelt zich gelukkig via een woest en verpletterend slot, waarin de goede generaal Wuyong (stiekem natuurlijk verliefd op de prinses) zich heldhaftig opoffert, door in zijn eentje bijna het complete leger van de Zhao in de pan te hakken.
An Empress and the Warriors vertelt een wat stereotiep Chinees verhaal over heldenmoed, opoffering en het streven naar eenheid. In dit soort films streven de goeden altijd naar eenwording, en de slechten naar afscheiding (kwestie van de Chinese overheid tevreden te stellen). Na de laatste veldslag, houdt prinses Feier dan ook een emotionele toespraak waarin ze zegt dat oorlog verkeerd is en oproept tot vrede tussen de koninkrijken Yan en Zhao. Zelfs de koning van Zhao is onder de indruk. Hij moet ook wel: hij is ontwapend, zit op zijn knieën en zijn leger is vrijwel tot de laatste man afgeslacht!

8.5 6 5 5 6

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Spartacus (actie / drama : 8)