The Fall

Californië, jaren twintig. De vijfjarige Alexandria ligt met een gebroken arm in een katholiek ziekenhuis in Los Angeles. Zij ontmoet hier de veel oudere stuntman Roy Walker, die gewond aan bed gekluisterd ligt. Roy begint een verhaal te vertellen over een vijftal helden die een avontuur beleven in India. In ruil voor dit verhaal probeert hij Alexandria over te halen om morfine te stelen, waarmee hij zelfmoord kan plegen. Door de fantasierijke geest van het meisje wordt de realiteit vermengd met het verhaal van Roy. Beiden spelen zo een hoofdrol en beïnvloeden de acties van de vijf helden.

Het verhaal dat Roy vertelt gaat over vijf helden, die allemaal hun eigen reden hebben om de slechte Odious te vermoorden. Het lijkt een groepje bij elkaar geraapte vreemdelingen, maar met hun unieke eigenschappen vullen ze elkaar juist aan. Het lukt de groep om de verloofde van Odious te kidnappen, maar hiermee zijn ze nog niet bij hun doel. Pas in zijn paleis kunnen ze hem rechtsstreeks confronteren. Odious blijkt echter voorbereid op de komst van het illustere vijftal.

Wellicht komt bovenstaande samenvatting over als nogal onsamenhangend. Dat heeft te maken met het bijzondere verhaal dat The Fall op de kijker loslaat. Als je weet dat Tarsem Singh deze film heeft geregisseerd, verbaast dit echter niets. Deze man wist al eerder een zeer fantasierijke wereld neer te zetten met de fantasythriller The Cell. Ook in The Fall weet hij de kijker weer te verbazen met zijn creativiteit. Met name de omgevingen waarin het verhaal speelt, de aankleding van de hoofdrolspelers en het gebruik van veel kleur spreken tot de verbeelding. Helaas heeft Singh voor een volledig onconventionele aanpak gekozen, waardoor het mij niet lukte de aandacht er continu bij te houden. Dit komt doordat sommige stukken simpelweg minder verrassend zijn. De rare manier van communiceren tussen hoofdrolspelers draagt hier ook aan bij. Toch vind ik The Fall een erg intrigerende film. In mijn recensie van The Cell uitte ik al mijn vertrouwen in het kunnen van Singh. Dat wordt na zien van deze film bevestigd. Ik ben alleen benieuwd of het hem ooit lukt om verhaal voor stijl te kunnen zetten en een film te maken die de kijker echt weet te raken.

7 6 8 8 6

- Brazil (speelfilm / fantasy : 6.5)
- Big Fish (fantasy / speelfilm : 7)