Les avaleuses

Een van de internationale titels van deze film laat zich vrij vertalen als 'De gravin met de ontblote borst'. Hiermee is niets teveel gezegd. Gehuld in niets meer dan een open cape en een riem paradeert de gravin door de prent. Dit is niet onplezierig om naar te kijken. Actrice Lina Romay had er de looks voor. Helaas speelt mevrouw drie decennia na dato nog steeds dezelfde soort rollen, maar dat terzijde.

Les avaleuses

De gravin woont op Madeira en is een vampier. Hier komen wat slachtoffers bij kijken. De gravin houdt er een iets andere werkwijze op na als collega vampiers. Middels orale seks zuigt ze letterlijk het leven uit haar slachtoffers. Hierbij maakt ze geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. Volgens de plaatselijke dokter, gespeeld door regisseur Jesus Franco zelve, moet de zuigende crimineel zich voeden met de hormonen van de slachtoffers, om zo zelf te overleven. De plaatselijke politie is echter niet zo happig op de theorieën van de dokter. Ondertussen gaat het moorden dus gewoon door. De zweverige dichter van het eiland heeft de ambitie slachtoffer te worden van de gravin en onderneemt hiertoe stappen.

Les avaleuses (De slikkers) is een langzame film die bij vlagen oogt alsof hij wat gemakzuchtig is gemaakt. Een voorbeeld is de toevallig voorbijvliegende vogel die moet doorgaan voor een vleermuis. Dit gebeurt door een knullig vleermuisgeluidje onder de beelden te zetten. De zich erg vaak herhalende themamuziek is een ander voorbeeld van nonchalance. En dan is er nog de gravin, die niet kan praten, maar wel een voice over in huis heeft.

Les avaleuses

Het feit dat het tempo aan de lage kant is laat zich deels verklaren door een gebrek aan ideeën, maar de traagheid geeft tevens een sfeervol effect. De typische muziek, de manier van filmen en de overdaad aan schaamhaar zorgen voor een plezierige jaren '70 beleving. Bovendien weet Jesus Franco af en toe wél de spijker op zijn kop te raken, hetgeen resulteert in enkele fraaie en elegante scènes. Het lesbische triootje met Alice Arno en Monica Swinn en de opbouw hiernaar vormt een hoogtepunt in de film. Het gekronkel van Lina Romay is echter niet altijd even opwindend en sommige scènes werken op de lachspieren. De blinde dokter die op lompe wijze autopsie verricht op de vagina van een dode vrouw wil ik hierbij niet onvermeld laten.

Deze film is behoorlijk vaak op de montagetafel onder handen genomen, hetgeen uiteraard tot uiteenlopende resultaten - en cuts heeft geleid. Zo is er bijvoorbeeld ook een versie waarin hardcore porno is gemonteerd. Deze recensie is echter gebaseerd op de uitgave van Dutch Film Works, die je tezamen met Virgin Among the Living Dead en Demoniac kun terugvinden in de Jesus Franco - The collection box, Frans is gesproken en een speelduur van 96 minuten (PAL) heeft.

4 5 7 5 6.5

- Nuda per Satana (horror / erotiek : 7)
- Die Liebesbriefe einer portugiesischen Nonne (horror / erotiek : 6.5)